13.1.2011

הכנסות מדינת ישראל בשנת 2010 ממסים: 195.4 מיליארד שקל. ואלה ? סבבה, לא ?

דיווח בואלה: הכנסות מדינת ישראל בשנת 2010 ממסים: 195.4 מיליארד שקל. ואלה ? סבבה, לא ? באמת סבבה. אבל יותר מזה, במסגרת ההכנסות האלה - יותר מ-10 מיליארד ש"ח גבייה עודפת. כלומר, כסף שלא תיכננו עליו ו"פתאום" נכנס לקופת המדינה , כי הצמיחה גבוהה מהמשוער והיתה יותר פעילות שמוסתה מכפי שנחזה.
ומה יעשו עם ה-10 מיליארד הלא מתוכננים האלה ?
יחזירו את השחיקה של קיצבאות הזקנה והנכות של הביטוח הלאומי, כשלא הצמידו למדד בשנים האחרונות ?
ישקיעו עוד תקציבים בחינוך ? אולי יעלו את שכר המורים כדי להביא אנשים איכותיים יותר להוראה ? או במלגות שיאפשרו לצעירים מהשכבות החלשות להגיע להשכלה גבוהה שתפתח בפניהם את החברה הישראלית ותפתח הזדמנויות חדשות לחברה הישראלית ?
אולי יצרו עוד כמה תקנים של עובדים סוציאליים שימנעו את המקרים הנוראים שאנחנו שומעים עליהם ?
אולי יצרו עוד כמה תקנים של שוטרים כדי שאזרחים ידעו שיש טעם להתלונן במשטרה כשפורצים אליהם לבית, ולא יעשו את זה רק בשביל הביטוח ?

כולנו יודעים שזה כנראה לא יקרה. איכשהוא. לקחי העבר. החשיבה האובססיבית של נערי האוצר על הורדת החוב (למרות שהגרעון הישראלי הוא היום נמוך מאוד, ובשאר העולם דווקא חושבים שיש זמנים שהוצאה ממשלתית היא די מוצדקת... קיינס עלה מהאפר וכולם חוזרים להאמין בו... אבל לא בישראל. כאן חסידיו של האייק עדיין שולטים... וכולנו סובלים)

זו לא השנה הראשונה, אגב, שיש עודף בגביה ממיסים. למיטב זכרוני, מאז שנת 2005, כמעט בכל שנה היה עודף (עם 2008-2009 כחריגות בגלל המשבר הכלכלי), וכמעט בכל שנה, למרות העודף, נמשכו קיצוצים במנגנוני הרווחה, ונמשך הקיצוץ בפועל בחינוך ובבריאות (כלומר העדר הגדלה מתאימה בתקציבי החינוך והבריאות, למרות גדילת האוכלוסיה, מתוך ציפיה להתייעלות המערכות).

מתי יפתח מישהו את עיניו ויבין שבקצב הזה, אי שימוש בעודפי ההכנסות להשקעה בעתיד, ולא בתשלום חובות עבר, יביאו לכך שלא יהיו יותר עודפים ?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה