29.10.2011

המחאה החברתית כבר מיותרת ?


נדמה לכם שהמחאה החברתית כבר מיותרת ? שכל המטרות האפשריות הושגו ואין מטרות ראויות להילחם עליהן ?
גם בלי להסכים איתכם בנוגע לחינוך, בריאות, רווחה ודיור, אפשר לדבר על סוגיה אחרת לגמרי, שבעינה עומדת: עובדי הקבלן במדינת ישראל.

כפי שסיכם דה-מארקר בצורה נאה מאוד ישראל מובילה בעולם בהעסקת עובדי-קבלן (כאחוז מדרכי-ההעסקה של כוח העבודה). לפי הערכות מסויימות (מפחיתות) 5% מכוח העבודה בישראל מועסק כעובדי קבלן, בדומה לבריטניה (המובילה יחד עם ישראל) ופי 2.5 מארה"ב. לפי ההערכות אחרות (המרחיבות), 10% (!) מכוח העבודה בישראל מועסק כעובדי קבלן.

חשוב להבין את המשמעות הכוללת של העסקת עובדי קבלן על החברה הישראלית:
במדד כלכלי של עלויות העסקה, העסקת עובדי קבלן היא הזולה ביותר. כך למשל, מספר תחקיר דה-מארקר על מחקר שהשווה בין דרך העסקת עובדי נקיון באוניברסיטת באר שבע (קבלן) למכללת תל-חי (העסקה ישירה). על פיו ההבדל בעלות אינו זניח. אם המעסיק הישיר ייצמד למחוייבות השכר על פי החוק בלבד, "עלות העסקה ישירה לשעה תהיה גבוהה בכ-8.2% בלבד. בטווח של 20 שנים עלות ההעסקה הישירה תהיה גבוהה בכ-28% מהעסקה עקיפה, בשל תוספות שכר הנדרשות במגזר הציבורי. המשמעות הכספית היא תוספת של 200 אלף שקל בחודש לתקציב האוניברסיטה כדי לקלוט אליה את עובדות הניקיון.... "

אבל, אם נביט על מכלול העלות לחברה, התמונה מורכבת בהרבה: "המדינה היא שנושאת בעלויות הנצחת מעגל העוני: אם הבן של עובדת הניקיון יכול היה לקבל שכר לימוד חינם באוניברסיטה, כפי שקורה בתל חי, מצבו יכול היה להשתפר בעתיד. המשבר הכלכלי האחרון הוכיח שכשיחידות כלכליות מונעות משיקולים קצרי טווח - התוצאות הן הרסניות".

מחקר אחר עליו מספר תחקיר דה-מארקר, מלמד שהסיבות האמיתיות בשוק הפרטי "עבור מעסיקים לבחור באופציה של עובדי קבלן הוא ניהול ופיקוח (42%) ולאחר מכן עלויות (29%) וגמישות ניהולית (29%)." כלומר, לא העלות היא השיקול העיקרי, אלא במילים אחרות כפי שתיאר עורך המחקר "מנהל בכיר בחברה גדולה אמר לי במפורש: 'אולי זה עולה לי יותר, אבל אנחנו לא רוצים להתעסק איתם'".

מחיר חברתי נוסף הוא היווצרות פערים שלעתים נראה שמשקפים תחרות ישירה בין סוגי העובדים השונים. כך למשל, בשירות הציבורי, מסביר התחקיר  - "העובדים הבכירים מועסקים במגזר הציבורי בתנאים נדיבים מאוד לפי חוזה בכירים, ואילו העובדים במשרות הנמוכות ביותר הוצאו מהשירות הציבורי, במהלך שהיטיב עם הקבוצה האחת והרע את מצבה של האחרת...למהלך הזה יש השלכות על מבנה השירות הציבורי ועל אופיו, אך יותר מכך יש לו השפעה על אי השוויון הכלכלי והחברתי שגדל והולך בחברה הישראלית".

מדובר בשינוי חברתי עמוק בחברה הישראלית, בניגוד לעבר בו "...אנשים עבדו, קיבלו קביעות והתקדמו לפי ותק...המניע היה ציונות. אם אתה יהודי שהגיע לישראל - ההסתדרות רוצה שתקבל זכויות חברתיות כך שתוכל להקים פה בית ולא תברח. כך חוזקו גם אוכלוסיות מוחלשות: גם מי שעבדה כמגישת תה קיבלה פנסיה, השתתפה בטיולי המשרד והיתה יכולה לשלוח את הילדים שלה לקייטנת ילדי העובדים. היתה נכונות לעזור כדי לבסס כאן חברה ולהתמודד עם אבטלה".

המחיר החברתי של הפערים מביא לכך שיש בארגון אנשים שאיש אינו רואה אותם - "התגובה הנפוצה ביותר לעובדי הקבלן בארגונים היא התעלמות, ואולי אפילו התעלמות אוהדת...מדוע אוהדת? מכיוון שבהרבה ארגונים שבהם ישנה עבודה מאורגנת, עובדי קבלן נתפשים כשכבת ביטחון שלפני פיטורים - לעתים מדובר בהסכם לא פורמלי שבין האיגוד המקצועי להנהלה, שאם יתרחשו קיצוצים בארגון, יפוטרו עובדי הקבלן ולא העובדים הקבועים".

העובדה שאדם אינו נראה, כמובן משפיעה על העובדים עצמם - "עובדי הקבלן הם אנשים שפעמים רבות לא סופרים אותם ולא רואים אותם, וכתוצאה מכך עולות משמעותית רמות החרדה. אנשים מסוגלים להתמודד עם שכר נמוך, וגם עם חוסר ביטחון תעסוקתי, כי הם ידעו מראש שאלו התנאים המוצעים להם, אך הרבה פחות קל להתמודד עם תחושת חוסר ערך".

שנים ארוכות, ארוכות מדי, היו עובדי-הקבלן לא מאורגנים ולא מיוצגים. הפער הזה מתבטא בשכר הנמוך של רוב עובדי הקבלן בישראל (למשל ) לעומת השכר של העובדים המאורגנים (למשל ). יש אפילו  מורים שהם עובדי קבלן.  אתם לא חייבים להאמין לכל מה שנאמר כאן. תקראו בעצמכם.

לכאורה, אולי, יורד סוף-סוף להסתדרות האסימון  אבל השאלה אם יו"ר ההסתדרות פועל ממניעים פוליטיים או אחרים  איננה חסרת בסיס בהתחשב בפעולות העבר של ההסתדרות .

לכן, לעזרת עובדי הקבלן בישראל, ולמען השגת המאבק החיוני הזה למען ציבור עצום של עובדים במדינת ישראל, ולשאלה האם המאבק הזה עתיד להצליח או לא - יכולים להשיב רק אנחנו: אם נצטרף למחאה הזו, הרי שגם אם ההסתדרות פעולת כאן שלא לשמה, הודות להתגייסות החברה הישראלית למען החלשים בתוכה, יזרח יום חדש על עובדי-הקבלן הישראליים.

יש עוד הרבה מה לתקן במדינה שלנו. אל תתנו להצגה של הממשלה להשלות אתכם.

3 תגובות:

  1. + LIKE !
    (ככה אני עושה לייקים.מה לעשות...)

    ממליץ מאד לקרוא,
    כל הכבוד, המשך כך !

    השבמחק
  2. תודה (:

    (באמת חבל שהרשתות החברתיות לא מאפשרות like-ים אנונימיים ... )

    השבמחק
  3. מסכימה לגמרי !

    השבמחק