9.1.2012

כבר מחודש ספטמבר ?

ראש הממשלה נתניהו מבטיח: "כבר מחודש ספטמבר רבע מיליון ילדים מגיל 3-4 יהנו מחינוך חינם". אבל החלטת הממשלה היא להקצות משאבים. לא היא מי שתבנה. והרשויות המקומיות מבהירות: "אי אפשר לבנות 1,500 גני ילדים עד ספטמבר". בניה של גן, כמו כל בניה בישראל לוקחת זמן. וזאת בלי לומר מילה על הכשרת צוותים מתאימים.

אילו החלטת הממשלה היתה עוסקת בשימוש בvoucher-ים (תלושים) שהורים יוכלו למסור לגנים פרטיים, אפשר היה לדבר על מהלך מעשי.

יתרה מכך, מהלך התקצוב של יישום חינוך חינם מגיל 3 נסמך בחלקו על קיצוצים מהרשויות המקומיות שגם כך סמוכות על שולחן הממשלה. כ-200 רשויות מקומיות בישראל "מתבססות על מענקי האיזון של משרד הפנים - שנועדו לאזן רשויות שהן גירעוניות בהגדרה. מתוך אלה, כ-60 רשויות נמצאות או נמצאו בתוכניות הבראה. כ-20 רשויות נמצאות בשלב הקיצוני ביותר של תוכנית הבראה - הן מנוהלות על ידי ועדה ממונה, לאחר שמשרד הפנים בחר לפזר את מועצת הרשות הנבחרת לאור מצבה המדורדר של הרשות ... "
כן, רק כ-50 רשויות מקומיות במדינת ישראל מצליחות "להתפרנס בזכות עצמן. תל אביב היא הבולטת שבהן... 'בישראל יש 50 רשויות שיכולות לקיים את עצמן', אומר ד"ר נחום בן אליה, מומחה לתכנון אורבני, '100-150 רשויות שבקושי מחזיקות את הראש מעל המים, ו-50 שנמצאות בקריסה מתמשכת'. "
לא, זה לא משבר. "זהו המצב הקבוע של הרשויות המקומיות בישראל בעשור האחרון. מאז המשבר הגדול של 2003, בעקבות קיצוץ חריף שהיה אז במענקי האיזון, התאוששו הרשויות אך נותרו במצב שבו 80% מהן תלויות במענקי האיזון, וכנראה כ-50-60 מהן (משרד הפנים סרב למסור את הנתון המדויק) נכנסות ויוצאות מתוכניות הבראה."

המשמעות היא שיש ערים בארץ שרק לאחרונה הגיעה אליהן תחבורה ציבורית, כמו העיר הבדואית רהט (כן, דווקא בפריפריה התחבורה הציבורית מפגרת להגיע), ורהט היא רשות מקומית עם 52 אלף תושבים !
רהט היא גם "גם היישוב הבדואי היחיד שיש בו סניף בנק".
אבל המשמעות אף נוראה מכך. "בגלל הדרישה של משרד הרווחה להשתתפות של הרשות ב-25% מהתקציב...אין מעונות יום כמעט בכל היישובים הערביים בישראל. נתוני התמ"ת מלמדים על כ-30 מעונות מסובסדים, המשרתים יותר מ-400 אלף ילדים ערבים עניים."

ואל המצב הזה, בא ראש-הממשלה ומבטיח חינוך חינם כבר בספטמבר הקרוב ?

למישהו עוד יש ספק שיהיו בחירות לפני ספטמבר ?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה