31.1.2012

למה כל מבקשי-המקלט האלה באים לכאן: למה הם בורחים מאריתריאה ?

אריתריאה (ערך ויקיפדיה בעברית; באנגלית), הממוקמת בחופה המזרחי של אפריקה, היא אחת המדינות הצעירות בעולם. במסגרת תהליכי הדה-קולוניאליזם של אפריקה, היא אוחדה עם אתיופיה באמצע המאה ה-20, ומאז התנהל מאבק לעצמאותה, שהגיע לבשלות ב-1993, בעקבות נפילת השלטון הקומוניסטי באתיופיה ומשאל עם שבו בחרו רוב תושבי החבל (כפי שהוגדר אז) בעצמאות.

למרות שחוקתה מגדירה את טבעה של המדינה כרפובליקה נשיאותית עם פרלמנט רב-מפלגתי, אריתריאה נשלטת ביד רמה על ידי 'חזית העם לדמוקרטיה וצדק', גלגולה האזרחית של החזית העממית לשחרור אריתריאה, המפלגה היחידה המותרת באריתריאה, שמנהיגה איזיאס אפוורקי הוא נשיא אריתריאה מאז היווסדה.

אז כמה כיף לחיות באריתריאה ?
  • על פי ויקיפדיה, תוחלת החיים במדינה עומדת על 59.03 שנים.
  • תמותת תינוקות גבוהה מאוד: 46.3 מיתות על כל אלף לידות.
  • רק כשישים אחוז מהאוכלוסייה הבוגרת יודעים קרוא וכתוב.
  • כפי שאפשר היה לנחש על סמך איסור ההתארגנות, אין במדינה גם חופש ביטוי. אריתריאה מדורגת במקום האחרון(!) בנוגע לחופש העיתונות על ידי ארגון עיתונאים ללא גבולות (178 מתוך 178). לא כדאי להיות עיתונאי במדינה הזו. אבל גם לא אזרח לא-מרוצה. כל מי שמביע חוסר-שביעות רצון מהמשטר צפוי לרדיפות, ממש כמו במיטב הדמוקרטיות העממיות של המאה ה-20. 
  • אבל זה לא מסתכם רק בזה. מותר להימנות רק על הדתות המוכרות במדינה (הכנסיה האורתודוקסית אריתראית הטווהידיתהכנסיה הרומית-קתולית, האיסלאם הסוני); כל בני הדתות האחרות נרדפים. זה כולל גם זרמים אחרים של האיסלאם כמו השיעים וזרמים אחרים של הנצרות. מי שנתפש עובד את הדת הלא-נכונה, נאסר בתנאים מאוד לא נעימים, ותכופות סובל מאלימות. השחרור ממאסר צפוי רק אם יתחייב בכתב לחיות על פי אחת מדתות המדינה המותרות. 
  • יש במדינה גיוס חובה, שסירוב להיענות לו דינו מאסר; למרות שפורמלית השירות הוא שנה וחצי הרי שבפועל השירות נמשך שנים רבות מאוד
  • זה לא נחמד במיוחד להחשד בעבירה באריתריאה. מי שנאסר לרוע מזלו, מוצא עצמו מוחזק ללא אישום פורמלי על עבירה וללא משפט, כשתקופת מאסרו איננה קצובה מראש ומועד שחרורו אינו ידוע. 
  • גם לא נחמד במיוחד להיות אסיר באריתריאה. האסירים היותר מוכרים מוחזקים בתאים תת-קרקעיים ואחרים במכולות או בתאים צפופים מאוד. 
  • ועוד נקודה חשובה: לארגוני זכויות-אדם - מקומיים או בינלאומיים - אסור לפעול באריתראה. 
אתם עדיין שואלים אז למה אנשים בורחים מאריתריאה ?
  • כי הם לא רוצים להתגייס לצבא כנגד רצונם; 
  • כדי להיות חופשיים לקיים את אמונות הדת שלהם;
  • כי הם לא מחזיקים בדעות הפוליטיות הנכונות או כי מישהו עם סמכות חושב ככה; 

2 תגובות:

  1. +LIKE !
    אהבתי לקרוא, כל הכבוד על ליקוט החומר - לא הייתי מודע לרובו הגדול.
    אבל עדיין,לא ענית בעצם על השאלה הראשונה - למה הם באים דווקא לישראל מכל המקומות ? למה למשל לא לעצור בדמוקרטיה הגדולה במזה"ת - מצרים ?

    השבמחק
  2. יש לי כוונה לעסוק במכלול הפליטים המגיעים אלינו, ובמסגרת הזו גם להקדיש פוסט נפרד לשאלה מדוע מצרים איננה מקום שנעים או בטוח לעצור בו מבחינת מרביתם. מאחר ואני מתעכב בגלל ענייני דיומא, בינתיים, כתשובה זמנית, אני מציע לעיין בלינקים הבאים -
    http://www.unhcr.org/cgi-bin/texis/vtx/page?page=49e486356&submit=GO
    http://en.wikipedia.org/wiki/Sudanese_refugees_in_Egypt
    http://en.wikipedia.org/wiki/Human_rights_in_Egypt
    הקישורים מסבירים בתמצית גם את העומס העצום של מבקשי-המקלט הנמצאים ו/או המגיעים למצרים (ממשלת מצרים בניגוד למממשלת ישראל יכולה להתלונן בצדק כבר היום על ההיקף איתו היא נאלצת להתמודד ללא סיוע בינלאומי ראוי), אבל גם את האמת העצובה על המציאות הקשה של אלימות, ניצול, אונס, הטרדה, ומעט מאוד סיוע מולה ניצבים מבקשי המקלט במצרים.

    השבמחק