8.2.2012

על שביתות, עובדי-קבלן ועובדי-שירותים

השביתה הכללית הבוקר, יהיו המניעים לתזמונה אשר יהיו, היא מהלך חשוב מאוד לדמותה של החברה הישראלית. כבר עסקתי בסוגיית עובדי-הקבלן בבלוג הזה בכמה הזדמנויות, ואחזור על הנקודות העיקריות:
  • עצם צורת ההעסקה של עובדי קבלן לא מועילה לחברה: הנימוקים להעסקת עובדים כעובדי קבלן/עובדי שירותים הם הורדת תקורה ניהולית (לא צריך להתעסק בניהול ופיקוח); עלות נמוכה (אפשר לשלם פחות) וגמישות ניהולית (אפשר לפטר בקלות). אותם נימוקים אפשר להעלות לטובת העסקת ילדים בני 10. ושתי הסוגיות: עבודת ילדים והעסקת עובדי-קבלן לטווח ארוך, הן סוגיות של תועלת לפירמות לעומת תועלת לחברה. לתאגידים זה אולי כדאי (וגם זה לא ברור תמיד - קחו לדוגמא את דיזנגוף סנטר. שם עשו את זה והתפוקות עלו (חסכו שעות עבודה בנקיון ושיפרו תהליכי-עבודה)). מה שברור לגמרי: לנו כחברה זה רק מזיק. 
  • עובדי קבלן הם אנשים מוחלשים. דוגמא לאן זה יכול להגיע ראינו בסרט זהב לבן ועבודה שחורה על פערי המעמדות במפעלי ים המלח. ההחלשה הזו לא ראויה מוסרית בחברה שאמורה להתייחס לכל הפרטים בה כבני-אדם שווים. אף אחד לא מבטיח לנו שיום אחד לא נמצא עצמנו בתפקיד הלא-נעים הזה, של עובד הקבלן. אם כבר, להיפך - תנו לממשלה ולתאגידים לעשות בנו כרצונם, ובעוד כמה שנים כולנו נהיה עובדי-קבלן. 
  • עובדי קבלן הם היתומים של המאבקים. ברוב המאבקים החברתיים, עובדי הקבלן נשארים בצד. הם רק נפגעים מהם. במהלך השביתה הם לא מקבלים שכר., ואחריה הם לא נהנים מהישגי המאבק. לכן המאבק הזה שמתמקד בהם ורק בהם - הוא כל-כך חשוב. 
קל להבין על מה המאבק כשרואים את עמדת הממשלה, נוכח הסכם ההסתדרות עם המעסיקים במגזר הפרטי שאולי הושג אמש: הממשלה מוכנה לאמץ סעיפים העוסקים בהשוואת תנאי-התעסוקה, אבל לא את הסעיפים העוסקים בקליטת העובדים אצל המעסיק.כלומר, אם מה שמספרים לנו נכון, המעסיקים הפרטיים מוכנים לקלוט עובדי-קבלן/שירותים כעובדים מן המניין, אבל הממשלה - המעסיק הציבורי הגדול במשק, וזו שיש לה אחריות מיוחדת כלפי העובדים האלה בהיותם אזרחיה, אינה מוכנה לעשות זאת. היא טוענת שבכל העולם עושים ככה, ומתעלמת מכך שישראל עושה את זה יותר מכולם

הגיע הזמן לשים לזה סוף. גם עובדי-קבלן הם בני-אדם. כמוני וכמוך. 








2 תגובות:

  1. +LIKE !
    מסכים עם הכל.

    רק לא הבנתי את השורה האחרונה - יש מישהו שלא חושב כך,חוץ מתאגידים נצלנים למיניהם (כולל ממשלתנו האהובה) ?

    השבמחק
  2. לצערי יש די הרבה אנשים בישראל שדעתם כדעתו של נחמיה שטרסלר - שהכי חשובה היא הגמישות הניהולית, ובשמה אפשר להילחם עד טיפת כבודם האחרונה של עובדי-הקבלן...
    http://www.haaretz.co.il/opinions/1.1635505

    השבמחק