18.2.2012

על שביתת עובדי הרכבת

שר התחבורה, ישראל כץ, התייחס היום לטענות העובדים של הרכבת הנאבקים בהעברת תחזוקת הקרונות לחברה מחו"ל (זו שמייצרת את הקרונות) תביא לפיטורים באומרו:
"אנחנו לא מפריטים כלום והטענות של העובדים פשוט לא נכונים חד וחלק...להפך, אנחנו נקלוט עוד עובדים כי אנחנו נמצאים בתקופת פיתוח אדירה, ואנחנו לא נפטר אותם אפילו עוד 20 שנה".
קשה להחליט איפה הבעייתיות של הדברים שלו מתחילה ואיפה היא מסתיימת: 
  1. יכול להיות שהרכבת תזדקק לעובדים נוספים במערכים אחרים של החברה, אבל לכמה עובדי תחזוקה נוספים היא תזדקק מרגע שמערך התחזוקה יהפוך מיותר בגלל העברת התחזוקה לקבלן חיצוני בדמות בומברדייה ? ומה יהיו תפקידיהם של עובדי התחזוקה הנוכחיים ? ותנאי עבודתם ? 
  2. המהלך של העברת מלאכה כלשהיא שארגון בבעלות ציבורית עושה בתוכו החוצה, היא הפרטה. מה אפשר לעשות. אולי זו הפרטה חשובה וחיונית ומועילה. אבל זו עדיין הפרטה. מלאכת התחזוקה שנעשית כיום על ידי עובדי רכבת ישראל תעשה בעתיד על ידי עובדי חברה פרטית. לא יפה לשקר. 
  3. אבל זה לא הדבר הכי גרוע כאן. נקודה אחת שכל מומחי הכלכלה מסכימים עליה היא שהתועלת העיקרית בהשקעות של תאגידים זרים במדינה לא מגיעה מהכסף שהם מביאים איתם, אלא מהידע. התהליך שבו עובדים מקומיים רוכשים שליטה בטכנולוגיות, מומחיות ויכולת ביצוע שלא היו להם קודם, והדרך שבה הידע הזה עובר אט-אט לעובדים אחרים שבאים איתם במגע, במקום בעבודה הספציפי ואלה שסביבו, הם הסיבה העיקרית לכך שמאוד כדאי למדינה לפתות תאגידי-ענק להביא את עסקיהם אליה. כשיודעים את זה, אין דרך אחרת אלא להתבונן במהלך של העברת מלאכת התחזוקה מידי עובדי הרכבת לידי קבלן חיצוני מחו"ל ולראות אותו כאיוולת ניהולית מהמדרגה הראשונה. בטווח הקצר זה כנראה יאפשר לרכבת להציג התייעלות כלכלית. בטווח הארוך, זה פוגע בכלכלה של מדינת ישראל. 

4 תגובות:

  1. בטווח הארוך זה מאוד מאוד פוגע בכלכלה של מדינת ישראל. חשבתי על זה בדיוק אתמול כשצפיתי בתחקיר בתוכנית "המקור" שדיברה על תקלות בחברת רכבת ישראל.
    מה דעתך ?

    השבמחק
  2. אבחון!

    אני לא לגמרי מבין את החיבור שעשית בין הכלכלה לתחקיר של המקור. 'המקור' עשו תחקיר שנועד לחזק את העמדה של ההנהלה ושל שר התחבורה.
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000735091

    אבל התחקיר שלהם לא התייחס לעובדות שהתקשורת פרסמה (ולא היית צריכה ללכת רחוק - אפילו בבלוג הזה http://www.israelipolitics101.com/2012/03/blog-post_9008.html כתבו על זה). עובדות שמלמדות כי התקלות שאירעו בזמן האחרון ברכבת לא היו באחריות עובדי התחזוקה של הרכבת אלא באחריות חברת בומברדיה.

    כלומר, עם כל תמונת המציאות המטרידה שערוץ 10 הציג על המקצועיות הירודה של עובדי הרכבת, המקצועיות של החברה שאמורה לקבל את התחזוקה אליה לא יותר טובה.

    למה ערוץ 10 תיחקר כמו שתיחקר ?
    לי אין מושג. אולי לך יש ?
    אפשר להציע שתי אפשרויות - (1) אולי האיומים על סגירת הערוץ הניעו אותם ליישר קו עם הממשלה (2) אולי הם בכנות רואים את המציאות אחרת ממני ומשאר העולם.

    אבל זה לא נכון להתעלם מהעובדות.
    כרגע מי שאשם בתחזוקה לא תקינה הם לאו דווקא העובדים אלא החברה שאמורה לקבל אחריות.

    מה זה אומר שצריך לעשות ? לא יודע ? אולי לבעל הבלוג הנכבד יהיו רעיונות יורת טובים מאלה שלי אין.

    השבמחק
  3. דן, אני מסכים איתך לגבי התמיהות בנוגע לסיבות שעמדו מאחורי התחקיר.

    אבחון, אני בהחלט סבור שגם אם יוכשרו ישראליים לבצע את התחזוקה עבור בומברדייה, העובדה שתהיה כאן תלות בחברה זרה היא שגיאה גדולה של ממשלת-ישראל. כששומעים על גל סגירת מרכזי-הפיתוח האחרון (נוקיה סימנס http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4192549,00.html ומדטרוניק http://it.themarker.com/tmit/article/18967 הן שתי דוגמאות אקראיות לגמרי), כל מהלך שיש בו אובדן ידע ומומחיות מקומיים נראה לא-רציונלי.

    חייבים להודות שהתחקיר של ערוץ 10 העלה סימני שאלה לגבי רמת הידע והמומחיות המקומיים. אבל אם צריך לשפר יש פתרונות שאפשר ליישם הרבה קודם- פתרונות שמחייבים מעורבות עמוקה של ההנהלה בגיוס כוח-אדם איכותי, בהכשרתו, ובשיפור הנהלים. בהתחשב בזה שעל פיה התקשורת החברה שאמורה לקבל את האחריות לתחזוקה נקבעה כאחראית לאסונות האחרונים, העברת האחריות הכוללת לידיה נראית לא-רציונלית בפני עצמה.

    אז יש לנו שני מהלכים לא-רציונליים, ואם היה לנו ספק מי כאן הלא-רציונלי- ההנהלה או העובדים, הגיע מהלך ההשעיה של יו"ר הועד על ידי הנהלת הרכבת -
    http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3566349,00.html
    ואישר לנו באופן חד-משמעי שאכן הנהלת הרכבת היא החוליה החלשה.
    אני מצטט מהכתבה האחרונה את דברי יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, שהתייצב מאחורי ועד עובדי הרכבת בתמיכה מליאה, ובצדק - "למרות האישור שקיבלו העובדים בבית הדין להפעיל את נשק השביתה, נגד כוונת ההנהלה להפריט את מערך התחזוקה ברכבת, הם לא עשו זאת כדי לא לפגוע בציבור הנוסעים. אולם לצערי הרב שר התחבורה, באמצעות הנהלת הרכבת, נוקטים כבר מאז בפרובוקציות כלפי ציבור העובדים כדי ליצור הסלמה ביחסי העבודה".

    בבייסבול יש כלל של 3 פסילות ואתה בחוץ. לדעתי שר התחבורה והנהלת הרכבת הנוכחית הגיעו לסף הפסילות האלה. לא את רכבת ישראל צריך לסגור. את השר ואת ההנהלה צריך להחליף.

    השבמחק