13.2.2012

מירוץ תלת ראשי בקדימה

אבי דיכטר הודיע אמש שגם הוא מתמודד על ראשות תנועת קדימה, אל מול ציפי לבני ושאול מופז.
כמקובל בהתמודדויות מהסוג הזה, דיכטר תקף חזיתית את ציפי לבני: "בשלוש השנים האחרונות קדימה הידרדרה לשפל שאיני מצליח להבין איך הרשינו לעצמנו להידרדר כל כך נמוך אחרי תקופה כל כך פורחת בזמן כל כך קצר. היינו הסיעה הגדולה בכנסת והרכבנו את הממשלה, והיום אנחנו עדיין הסיעה הגדולה והצלחנו להתדרדר. כשבוחנים את הסיבות, ראש המפלגה נושאת באחריות של תשעה קבין של הצלחה וכישלון".

דיכטר אף אותת לראש-הממשלה ולחבריו לסיעה בהבטיחו כי אם ייבחר "יפתח במשא ומתן קואליציוני מואץ עם ראש הממשלה כדי לבחון באיזו דרך קדימה מסוגלת להשפיע", ובכך בידל עצמו הן מלבני והן ממופז.

היה ודיכטר יפתיע וינצח, הרי שאם הערכותיי נכונות ונתניהו מתכוון ללכת לבחירות במהלך 2012, קשה להאמין שהוא יתפתה לצרף את קדימה לממשלתו על חשבון אחת השותפות האחרות לקואליציה. מצד שני, האפשרות להעביר תקציב לא פופולרי בעזרת רוב הכנסת, ולנצל את מלוא תקופת הכהונה האפשרית עם קואליציה יציבה, בוודאי תקרוץ לראש-הממשלה.

ההבטחה של ישיבה בקואליציה בוודאי תפתה חברות וחברים בקדימה, שהסקרים הנוכחיים אינם מבטיחים לרובם סיכוי להמשך כהונה בכנסת הבאה.

מה שמותיר רק שאלה אחת: את מי יעדיפו מצביעי קדימה -
  • את ציפי לבני שהעדיפה את יושרתה האישית על פני ישיבה בקואליציה אבל בכך הפגינה מיומנות פוליטית מוגבלת ביותר (בתור מנהיגת המפלגה הגדולה בכנסת), ושזכייתה כנראה תבטיח את פיצול התנועה עם עזיבתו בטריקת-דלת של שאול מופז (ואולי של אחרים שינסו לשוב אל הליכוד או למצוא בית חם אחר); 
  • את שאול מופז, שהתקשה לקבל את בחירתם בפריימריז הקודמים, שזכייתו כנראה תבטיח את הפרישה מהחיים הפוליטיים של ציפי לבני (ואולי את עזיבתם של אחרים לבתים פוליטיים אחרים), אבל שככל הנראה לא יוביל את קדימה להישגים משמעותיים, בהתחשב בעברו הליכודי. 
  • את אבי דיכטר, היחיד שיכול להציג עצמו כפנים חדשות, אבל שפעולתו הפוליטית הראשונה כמי שמגדיר עצמו כמנהיג, היתה להפחית את ההבדלים בין קדימה לליכוד במידה כזו שכל מצביע יצטרך לשקול האם יש טעם לתמוך בתנועה בבחירות. 
עם זאת, צריך לזכור סיבה חשובה שיש לחברי קדימה להצביע לדיכטר - זכייתו היא אולי התרחיש היחיד שיאפשר לקדימה להישאר מאוחדת ביום שאחרי הפריימריז. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה