11.3.2012

קשה בקדימה. אבל מה זה אומר עלינו ?

הפרסומים על הסקר האחרון המנבא לקדימה בראשות ציפי לבני או בראשות שאול מופז התרסקות בבחירות הבאות הם נושא מעניין לשיחה.

לפני שאתחיל לשוחח, חשוב לי להבהיר - הפרסומים הם לא יותר מנושא מעניין לשיחה, כי מדובר כאן בסקר אחד, שכמקובל במקומותינו, לא הוצג כראוי.
אנחנו לא יודעים מי באמת נסקר (מעבר לכך שמדובר במאות בודדות של נשאלים), אנחנו לא יודעים כיצד בדיוק הוכרע שהנשאלים מייצגים, והכי חשוב: אנחנו לא יודעים מהן השאלות המדויקות שהנשאלים נשאלו. בהקשר הזה חשוב לזכור שלא רק תוכן השאלה חשוב אלא גם הרצף. אדם ישיב אחרת לשאלה "האם תצביע לקדימה בראשות X" אם נשאל קודם לכן שאלה מחמיאה על תפקודו של X או שאלה לא-מחמיאה על תפקודו של X (בסדרת הטלוויזיה המופתית "כן אדוני ראש הממשלה" עסקו בכך באופן מאלף).

אבל מה שכן מעניין להתייחס אליו הוא כמובן לבחירות שבהן לא תתמודד מפלגה המייצגת את המרכז הפוליטי הישראלי.  אם אכן הסקרים מנבאים את יחסו של הציבור הישראלי למפלגת קדימה ולמפלגה שמבקש להקים יאיר לפיד, האומנם נזכה לראות מערכת בחירות קוטבית שבהן יתמודדו זה מול זו בנימין נתניהו ושלי יחימוביץ' ? האומנם נזכה לראות דיונים מעמיקים על הדומה והשונה בין משנתו הכלכלית-חברתית הנאו-ליברלית של הליכוד למשנה הכלכלית-חברתית הסוציאל-דמוקרטית של העבודה ? האומנם נזכה לראות דיונים מעמיקים על יחסה של ישראל למיעוטיה ? על יחסה ללא-אזרחים שבשליטתה ? על פליטים ועובדים זרים ?

נחמד לפנטז, לא ? 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה