4.10.2012

הדברים שנשא ראש הממשלה נתניהו מעל עצרת האו"ם: האם אנו יכולים להמר על ביטחון העולם בהתבסס על ההנחה שנמצא סדנה בתוך מדינה שגודלה כחצי מיבשת אירופה?

הדיון סביב התרשים הפשוט שהציג ראש-הממשלה נתניהו לפני עצרת האו"ם בנסותו להסביר את השלב בו נמצאת תכנית ההתחמשות הגרעינית האיראנית, מעניין ככל שהיה, הקשה על רבים להבין את עיקרי דבריו של ראש-הממשלה.
(התמונה מצוטטת מאתר חדשות האו"ם UN News center; היא צולמה בידי J. Carrier)

זהו תרגום דבריו לעברית כפי שהוא מובא באתר משרד ראש-הממשלה (למעוניינים, זהו קישור לתעתיק באנגלית). לו הייתי במשרד ראש-הממשלה, הייתי מבקש שכל מי שמדבר על התרשים, יזכיר גם את הנקודות הבאות, בלעדיהן התרשים אכן קל להצגה כמגוחך:
  • "כל פצצה מורכבת מחומר נפץ ומנגנון שמפעיל אותו....אבק השריפה היא אורניום מועשר והמרעום הוא ראש נפץ גרעיני."
  • "במקרה של התוכנית הגרעינית של איראן לבנות פצצה, יש למלא את הפצצה בכמות מספיקה של אורניום מועשר. על איראן לעבור שלושה שלבים.... להפיק כמות מספיקה של אורניום מועשר בדרגה נמוכה... להפיק כמות מספיקה של אורניום מועשר בדרגה בינונית.... להפיק כמות מספיקה של אורניום מועשר בדרגה גבוהה בשביל הפצצה הראשונה."
  • "היכן נמצאת איראן? איראן סיימה את השלב הראשון. זה ארך שנים רבות, אך הם הצליחו והם נמצאים 70% מהדרך ליעד.עכשיו, הם נמצאים בעיצומו של השלב השני. עד האביב הבא, או לכל המאוחר בקיץ, לפי קצב ההעשרה הנוכחי, הם יסיימו את השלב של ההעשרה בדרגה בינונית ויתקדמו לשלב האחרון. מאותו רגע, התהליך יארך רק חודשים ספורים, ואולי אפילו שבועות בודדים עד שיעשירו אורניום בכמות מספיקה לפצצה הראשונה."
  • "במשך שנתיים, סוכנויות הביון שלנו לא ידעו שאיראן בונה מתקן ענקי להעשרת אורניום מתחת להר... "
  • "את ראש הנפץ ניתן להכין בסדנה בגודל של כיתה בבית-ספר. יתכן שיהיה קשה מאוד לאתר ולפגוע בסדנה כזאת, במיוחד במדינה כמו איראן, שגודלה כגודל צרפת, גרמניה, איטליה ובריטניה יחד. הדבר נכון גם למתקן שבו ירכיבו את ראש הנפץ או הרכיב הגרעיני, שאפשר יהיה להקים על ספינת משא. הסיכויים למצוא את המתקן קלושים ביותר."
  • "האם אנו יכולים להמר על ביטחון העולם בהתבסס על ההנחה שנמצא סדנה בתוך מדינה שגודלה כחצי מיבשת אירופה?"
  • "למעשה, הדרך האמיתית היחידה שבה ניתן יהיה למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני, היא למנוע ממנה לאסוף אורניום מועשר שיספיק לפצצה."
אז למי שהתבלבל - זה מה שנתניהו ביקש להגיד. תרשימים שנועדו להבהיר, לפעמים יותר משהם מבהירים, הם מבלבלים. 

זה כמובן לא אומר שנתניהו אומר את האמת. 

אל תבינו אותי לא נכון. אחמדינג'אד אכן התבטא באופן עקבי כמי שמבקש לראות בהעלמותה של מדינת-ישראל מעל מפת המזרח-התיכון, ויש בדבריו עקבות ברורים של שיח-שנאה אנטישמי. זה האיש שאיראן בחרה לשים בראשה, ולא צריך להתעלם מכך שהוא מאפיין של המשטר האיראני, שכבר מזמן אי-אפשר לתאר כמשטר דמוקרטי של ממש. יתרה מכך, גם בין 'האיראנים הטובים', כלומר אלה המכונים מתונים (שהם אלה שהתחילו את המפעל הגרעיני האיראני, אגב), הושמעה כבר האמירה כי הסיבה לכך שהמערב כה מודאג מהתחמשות איראנית או מוסלמית בנשק גרעיני, היא ששימוש בנשק גרעיני, ולו פצצה אחת, נגד ישראל אולי יזיק לעולם האיסלאמי אבל יביא להרס של ישראל.
הצירוף הזה של מחשבה רציונלית-לכאורה כי נשק גרעיני בידי איראן יאפשר לה לאיים על ישראל בהשמדתה, יחד עם דברים עקביים של נשיאה הנוכחי של איראן בדבר הצורך להעלים את מדינת-ישראל מעל המפה, בהחלט אמור לגרום לכל ראש-ממשלה של ישראל להתייחס לאיום ההתגרענות האיראני ברצינות. 

מהצד השני, לא-נכון להתעלם מכך שרוב הדברים הנאמרים על ידי בכירים במשטר האיראני הם בהתייחס לתגובה אפשרית של איראן למהלומה שתנחית ישראל עליה, כלומר - גם אם יש עיסוק איראני בשאלת אפשרות הפגיעה בישראל, לא צריך לפסול את האפשרות שהעיסוק הזה, הוא במסגרת שיח שהוא דפנסיבי בעיקרו, העוסק בשאלה שאמורה להטריד את איראן מאז מלחמת איראן-איראק, לפחות: עד כמה מאויימת איראן בידי ישראל ? עד כמה תופשת איראן את עצמה כמדינה הנמצאת תחת איום ? עד כמה מתנהל השיח האיראני-ישראל במסגרת מאבק להגמוניה על המזרח-התיכון בין שתי 
המדינות?



אז מדוע נתניהו בכל זאת בוחר את הדרך הזו ?

התשובה ברורה לקורא המודע לפירות הנקצרים על ידי נתניהו וממשלו, בטווח הקצר.

ובטווח הארוך, יתמה הקורא ?
האין כאן ניגוד אינטרסים בין טובתו של ממשל נתניהו לבין טובתה של מדינת-ישראל ?
את התשובה לשאלה הזו יצטרכו לתת אזרחי ישראל, בבוא יום הבחירות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה