10.10.2012

נתניהו: ובכן, אחרי ארבע שנים, נלך לבחירות

הודעתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על הליכה לבחירות לא הפתיעה אף אחד. בהתחשב בזגזוג מאי שהעניק לממשלה אפשרות לעבור את כנס הקיץ של הכנסת ללא בעיות, עד לפרישת קדימה, טבעי שנביט על ההודעה בחשד-מה, ועד שלא יעבור החוק לפיזור הכנסת נמתין בסבלנות, אבל שווה לצטט את החלק הרלוונטי מהודעת ראש-הממשלה:
"סיימתי היום את סבב השיחות וההתייעצויות עם ראשי מפלגות הקואליציה והגעתי למסקנה שבעת הזאת לא ניתן להעביר תקציב אחראי. אנחנו עומדים בפתח שנת בחירות, ולצערי בשנת בחירות קשה למפלגות לשים את האינטרס הלאומי מעל האינטרס המפלגתי. התוצאה של דבר זה עלולה להיות פריצה תקציבית והגדלה מאסיבית של הגירעון, מה שידרדר אותנו מהר מאוד למצב של הכלכלות הקורסות באירופה. אני לא אתן שהדבר הזה יקרה כאן.
בעת הזאת, מול שתי הטלטלות הגדולות סביבנו, הביטחונית והכלכלית, חובתי כראש הממשלה לשים את האינטרס הלאומי מעל הכל, ועל כן החלטתי שטובתה של מדינת ישראל מחייבת הליכה לבחירות עכשיו, ומהר ככל האפשר.
למדינת ישראל עדיפה מערכת בחירות קצרה של שלושה חודשים על מה שבפועל תהיה מערכת בחירות ארוכה שתימשך שנה שלמה ותפגע קשה בכלכלת ישראל. ובכן, אחרי ארבע שנים, נלך לבחירות."
אז מה קורה עכשיו ? אותו הקרקס התקשורתי שהתנהל בחודשים שלפני מאי שב לו כאילו לא קרה דבר:

  • הרשימה של לפיד והשאלה האם זו מפלגת המרכז החדשה של הפוליטיקה הישראלית ?
  • עתידה של ציפי לבני והשלכותיו של זה על עתידו של שאול מופז.
  • ומענין לענין באותו ענין - מה יקרה לנמלטי קדימה המתרסקת? ואולי לא תתרסק כלל, כעת כשנוסף למרק התקשורתי גם אהוד אולמרט נטול הקלון המעלה אפשרות תאורטית של מהלך שיקומי נסיוני של קדימה, על חשבון גבו של שאול מופז האומלל? 
  • במה יבחר אריה דרעי ? האם בחירתו תרסק את ש"ס ? 

אותי אישית מטרידות שאלות אחרות, שנראות מעניינות לא פחות:

  • האם הושפעה תודעתו של הבוחר הישראלי מהמחאה החברתית ? או שמא עולם כמנהגו נוהג, והבחירות בישראל יוכרעו, שוב, סביב הדיון המדיני-בטחוני, תוך הצבת השאלה החוזרת לעולם: האם הסטטוס-קוו טוב ליהודים או רע ליהודים ? וכיצד תשפיע המחאה החברתית על ש"ס ? 
  • האומנם תופש הבוחר הישראלי את מערכת הבחירות הקרבה כבחירות בין נתניהו למועמדים לא בולטים ? בשיחות פוליטיות שניהלתי בחודשים האחרונים התקשיתי למצוא אנשים שהתייצבו בנפש חפצה לנמק מדוע נתניהו הוא ראש-ממשלה מצויין. על פי נסיון העבר, ועם כל אי-מייצגותו של המדגם הזה, זה סימן לא טוב לראש-הממשלה המכהן. אבל מיהם אותם אנשים שהציבור יבחר כמועמד האלטרנטיבי ? 
  • האם שלי יחימוביץ תעמוד בלחצים להתכנס מאחורי אדם 'ראוי להנהיג את המדינה' ותעמוד על כך שהקריירה שלה כעיתונאית וכחברת-כנסת מצטיינת מאפשרת לה להחשב כמי שבהחלט מסוגלת להנהיג את המדינה ? ומה יחשוב הציבור על כך? (כותב דברים אלה סבור שיחימוביץ' היום מוכנה בהרבה לתפקיד ראש-הממשלה מכפי שהיה בנימין נתניהו לפני שהיה לראש-ממשלה בכהונתו הראשונה, אבל איכשהוא, נדמה לי שאני עדיין במיעוט) 
  • או שמא אביגדור ליברמן הוא האיש שייתפש כחלופה האמיתית ? האם התנפצותה הידועה מראש של קדימה תביא את ישראל ביתנו לנסות וללכת על כל הקופה בנסיונה להפוך למפלגה הגדולה ביותר בישראל ? ומה יקרה לישראל ביתנו אם יעז היועץ המשפטי לפעול בעניינו של אביגדור ליברמן לפני הבחירות ? ואם לא יעז, האם תוכל המערכת המשפטית לנסות ולהמשיך ולהגביל את תפקידיו הפוליטיים של האיש ? (נזכור שמדובר בחקירות שנמשכות בדרך זו או אחרת מאז שלהי שנות ה-90', ושכבר מנעו מאביגדור ליברמן כהונה כשר לבטחון פנים) 
  • מה יישאר מהמפד"ל בתום הפריימריז שם ? אנה מועדות פניו של הימין הדתי הישראלי ? ומה יעשה הימין החילוני הישראלי שמימין לישראל ביתנו ? האומנם יש לו קיום עוד ? 
  • ואחרי כמה מערכות בחירות בהן מרצ התקרבה יותר מדי למרכז, כמה רחוק שמאלה תשבור מרצ בנסיון שלה לבדל את עצמה ממפלגת העבודה ולעבור את אחוז החסימה?
  • האם יידעו המפלגות הערביות להתאחד, סוף סוף, ולהפסיק לבזבז את קולו של הבוחר הערבי-הישראלי ? 
  • ושאלת-השאלות, לטעמי: מהו אותו קלף בלתי-ידוע הגורם לאהוד ברק, אדם רציונלי לכאורה, לחשוב שיש לו ולסיעתו סיכוי של ממש לעבור את אחוז החסימה ? מהו אותו קלף בלתי-ידוע שגרם לבנימין נתניהו, אדם הדבק בכסאו בנחישות שמירית לא לקחת שום סיכון מיותר, ללכת לבחירות בטרם עת, במקום להיות ראש-הממשלה הראשון המשלים קדנציה מלאה זה שנות דור ? איכשהוא, קשה לכותב דברים אלה להאמין שקשיי הקניה והממכר של התקציב הם שהביאו את נתניהו וברק להכרעה הזו. האם יש קשר בין קלחת הבחירות ששוב התחילה לרתוח (ואולי תגיע לבחירות ואולי לא) לבין התרגיל הצבאי המשותף לישראל וארה"ב, שהוא הגדול בהיסטוריית התרגילים המשותיפם לשתי המדינות ? או שמא אין קלף, וכל הסיפור הוא רק דחיית-הקץ שלבסוף בוא יבוא ? 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה