21.11.2012

סוגיות ושאלות בנוגע לעמוד ענן (א): מי מת ברכב עם ג'עברי ומי יחליפו ?

נוכח מבצע עמוד ענן ההולך ומתגלגל לו, ומתקשה להחליט האם יבשיל לו למלחמת עזה השניה, יסתיים במפתיע בהפסקת אש, או יגרר לו הלאה כטבעם של מבצעים בעוד המו"מ סובב לו כדרכם של משאים ומתנים, ויגיע למקומות שאולי אף מתכנניו לא שיערו לו, עלו במחשבתי כמה מחשבות, וחשבתי שבגלל אופיים של הזמנים האלה, יהיה נכון יותר לדון בכל אחת מהן בפוסט נפרד. כך ייקל גם על הכותב וגם על הקוראים.

אז נתחיל בראשונה: מי בדיוק מת בהתנקשות בג'עברי ? 
לא אני לא סתם נודניק. ולא אני לא מנסה להתחיל כאן  איזושהיא טענת קונספירציה. אחמד אל-ג'עברי חוסל לפני 7 ימים. מה שמטריד אותי היא השאלה מי בדיוק חוסל יחד עם רמטכ"ל החמאס. 

חלק מהתקשורת הישראלית דיווחה כי יחד עם ג'עברי חוסלו גם בכיר חמאס ראעד אל עטאר ,וגם  בנו של ג'עברי אשר נסעו עמו ברכב. אלג'זירה דיווחה שברכב היו ג'עברי ושומר ראשו, מוחמד אל-חאמס, וכי שניהם נהרגו. גם מקורות ישראליים אימצו את הגירסא הזו, וראיון עם אלמנתו של ג'עברי חיזק את הרושם כי בנו של ג'עברי לא חוסל בהתקפה הזו. מקורות תקשורת ישראליים אחרים  (דוגמא 1דוגמא 2) דיווחו כי אל-עטאר לא נהרג בהתנקשות. הפצצת ביתו של ראעד אל עטאר על ידי חיל האוויר, אמש הבהירה חד-משמעית שישראל סבורה כי הוא עדיין בחיים. 

למה זה חשוב ? כי בחיסולים, חשובה לא פחות מזהות האדם שאתה מבקש להוציא מהמשחק, זהותו של האדם שיחליף אותו. ראעד אל-עטאר נחשב כאדם אנרגטי ונבון מאוד; הוא נחשב כדמות מפתח מאחורי חלק גדול מהפעולות המיוחדות שיצאו מעזה בשנים האחרונות וגרמו נזק לישראלים ולישראל; הוא מתואר כדמות קיצונית בהרבה מג'עברי - וכן, הוא נחשב אחד המועמדים להחליפו.

אל תתנו להודעה שפרסם מוחמד דף לבלבל אתכם. ולא, זה לא בגלל שהוא נכה 100% לאחר שאיבד את כל גפיו באחד מנסיונות ההתנקשות בו. אחמד יאסין הקים והנהיג את החמאס כשהיה מרותק לכסא גלגלים בגלל פגיעה בחוט השדרה שלו (שאירעה כשהיה נער והחמירה עם השנים). הנכונות של אנשי החמאס לעקוב בעיניים עצומות אחרי אדם עם מוגבלות פיזית קשה היתה ונשארה אחת מנקודות הכוח שלהם. הסיבה היא אחרת  - על פי דיווחי מודיעין דף אומנם מכהן פורמלית כראש הזרוע הצבאית של החמאס, אבל עקב מוגבלותו הרבה, מי שממלא את התפקיד בפועל הוא סגנו. זה בעצם היה התפקיד שמילא אחמד אל ג'עברי.

היו פרסומים על כך שכמחליף זמני מונה עיסא מרוואן, ושישראל כבר מנסה לחסלו. עם זאת, במציאות שבה מנהיגי החמאס מסתתרים וצריכים להתנהל תחת אש, סביר להניח שמינוי הקבע יוכרע רק בשוך הקרבות.

אם המבצע הזה יביא לכך שבמקומו של ג'עברי יעלה מחליף כמו אל-עטאר, ישראל עלולה להתחרט על כל העסק, בדיוק כפי שההתנקשות בעבאס מוסאווי, מנהיג חיזבאללה הקודם, העלתה לראשו יריב מר בהרבה לישראל - חסן נסראללה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה