22.11.2012

הערה לעניין הרעב (שאיננו) בעזה

להפתעתי, מצאתי עצמי לאחרונה מנהל דיון סוער עם אדם נבון ומודע פוליטי מבין מכריי, שהתעקש נחרצות כי ישראל מרעיבה את תושבי עזה. אירועי הבטחון האחרונים עיכבו מעט את הפוסט הזה, אבל מוטב מאוחר מאשר אף פעם.... לכל מי שסבור היה, משום מה, שהארגונים בעזה נלחמים בגלל שתושבי-עזה אינם מקבלים מספיק מזון לקיומם, לכל מי שסבור שלא היו הקלות משמעותיות בסגר בשנים האחרונות, הלינקים הבאים מיועדים עבורכם: 

"מאז 2010 אין הגבלות על הכנסת מזון לרצועה דרך ישראל. עיקר ההגבלות כיום מצד ישראל הן על יצוא הסחורות מהרצועה ועל מעבר אנשים בין עזה לגדה. המיתוס לפיו ישראל עדיין מונעת הכנסת מזון לרצועת עזה צריך להישבר. אם לא למען הדיוק והאמת אז מכיוון שהוא מסיט את תשומת הלב מהבעיות האמיתיות שמהן סובלת הרצועה; בעזה אולי אין מחסור במזון, אך יש מחסור בפרנסה; ישראל אולי מאפשרת כיום לכוסברה להיכנס, אך מקשה על תושבי הרצועה לנהל קשרי משפחה נורמליים עם קרוביהם בגדה המערבית, וליהנות מההזדמנויות שהיא מציעה להשכלה גבוהה, תעסוקה ומסחר. אלו בעיות חשובות מספיק, בעיות שניתן וראוי לטפל בהן, אבל קשה מאוד לדון בהן ברצינות כל עוד עולה הצורך להפריך שוב ושוב את אותו המיתוס." 


"מוחמד, תושב אחת העיירות בצפון רצועת עזה, סיפר לוואלה! חדשות כיצד נראית בשטח אותה הוזלה משמעותית במחירים. "הסוחרים בעזה חוששים שהסחורות שמגיעות מישראל ישברו את השוק ואף אחד לא יקנה את הסחורות שלהם, ולכן הם מוזילים משמעותית את המחירים. עוף עלה עד לא מזמן 12 ש"ח והיום שבעה שקלים. ארגז עגבניות עלה כמעט 45 שקלים ואילו היום אני קונה אותו בשבעה שקלים. זיל הזול". 

"המצור הוא לא אסון, כמו שחמאס מנסה לצייר בתקשורת", אומר מוחמד. "אנשים לא בוכים כאן, יש שפע של סחורות בשווקים, יש חומרי בנייה, מלט וברזל שנכנסים דרך המנהרות, המחירים של כל הסחורות ירדו משמעותית, התושבים מרוויחים. יחד עם זאת, אין לכותב הטור המצרי ולאף אחד מה לקנא בנו כי אין לנו חופש תנועה. הלוואי והיינו יכולים לצאת ולהיכנס מעזה באופן חופשי". 

גורם פלסטיני בכיר מחזק את דבריו של מוחמד: "הבעיה של עזה היא לא קטשופ או שוקולד או כוסברה. הבעיה של עזה היא שהיא עדיין נתונה למצור ימי ויבשתי ואנשים אינם יכולים לנוע באופן חופשי ולצאת מעזה לעולם החיצון. בעיה נוספת היא הבעיה הכלכלית. יש בעיית אבטלה קשה – כשישים אחוז מהתושבים מובטלים ולכן מה שחשוב לתושבים זה תעסוקה"." 

"לאחר שנים של תלונות של חמאס על כך שישראל מונעת כניסת סחורות לרצועת עזה ובכך גורמת למצוקה של האוכלוסייה, מתברר כי לאחרונה החל הארגון למנוע הכנסת סחורות שונות מישראל. זאת, כדי לשמור על היקף הפעילות הנרחב של מנהרות ההברחה ממצרים, המשמשות מקור הכנסה חשוב של ממשלת החמאס. .... חמאס הודיע לסוחרים הפלסטינים העובדים מול ישראל, כי לא יוכלו לייבא סיגריות, חטיפים, משקאות קלים וריהוט משרדי מישראל לרצועה. מטרת ההחלטה היא לשמר את נפח ההברחות במנהרות ברפיח ולא לפגוע בו בעקבות ההסרה החלקית של המצור הישראלי על עזה. כל סוחר ובעל מנהרות שמכניס סחורות לעזה דרך המנהרות חייב לשלם מסים לממשלת חמאס. ירידה בהיקף ההברחות, משמעותה פגיעה במשפחות רבות המתפרנסות מהן (עשרות אלפי אנשים) וירידה בהכנסות חמאס, שמקבל מכל בעל מנהרה גם כסף עבור הפעלתה ולא רק בעבור הסחורות." 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה