10.6.2013

נתבים נתבים

פרסום בתקשורת בדבר שכרם של הנתבים בנמלי ישראל, שתזמונו בוודאי איננו בלתי-קשור לשיח הממשלתי בנוגע לנמלים הדגים היטב את  הדרך שבה התקשורת הישראלית נוהגת לפעול. פרסום ללא ביקורת. 

לא צריך להיות קרוב משפחה של עובדי-נמלים, כדי להבין שנתב הוא מקצוע רב דרישות: ידע, הבנה ונסיון מעשי בניווט ספינות בגדלים ועומסים שונים אל תוך נמל ומחוצה ממנו. העוסקים בתחום הם רבי-חובל שכבר עשו דבר או שניים בחיים, והאחריות המוטלת כל כתפיהם עצומה. האם זה מצדיק את שכרם ? אינני יודע. 

אבל מה שאני כן יודע, זה שבכל העולם מתנהל שיח ביקורתי בנוגע לשכרם של נתבים. ישראל בעניין הזה איננה לבד, והפרספקטיבה הזו היא הכרחית לדיון הזה. 

מבט זריז לערך בויקיפדיה מלמד כי :

"Because maritime pilots have advanced to the top of the maritime profession and are responsible for the most dangerous part of a voyage, they are generally well compensated.

The Florida Alliance of Maritime Organizations reported that Florida pilots salaries range from US$100,000 to US$400,000 annually. This was similar to other US states with large ports. Columbia River bar pilots earn about US$180,000 per year. A 2008 review of pilot salary in the United States showed that pay ranged from about US$250,000 to over US$500,000 per year.

Pilot compensation has been controversial in many ports, including Los Angeles and Long Beach, California, especially regarding pilots who are employed by public agencies instead of acting as independent contractors.

Compensation varies in other nations. In New Zealand, according to the government career service, pilots earn NZ$90,000-120,000."

מאחר והערך בויקיפדיה מתייחס לשתי מדינות: ארה"ב וניו-זילנד, נציץ בנתוני השכר הכלליים בשתי המדינות: 
עם כל ההבדלים והמורכבות שבהשוואות של סוגי ההכנסות השונים, קל להתרשם כי בארה"ב הפער בין שכר נתב לשאר האדם, הוא בין פי 5 לפי 10. בניו-זילנד הפער הוא בין פי 2 לפי 3. בהתחשב בחומרים הזמינים באינטרנט, נראה שהפער הזה איננו נובע מרמת האתגר והקושי שבעבודה. 

בהתבסס על נתוני השכר החודשי הממוצע, ועל נתוני השכר של הנתבים שפורסמו בכתבה (שכר חודשי של 60,000-80,000 ש"ח) הפער הוא פי 6 עד 9. כלומר, בהחלט בהתאם לפרמטרים האמריקאיים. 

וכל שנותר הוא השאלה: האם הביצועים דומים ? כלומר, האם נתב ישראלי הוא יעיל כמו עמיתו האמריקאי ? את התשובה לשאלה הזו, למרבה הצער, לא הצלחתי למצוא באינטרנט. התשובה כמובן לא נגזרת רק מהזמן הנדרש לספינה להיכנס אל הנמל ו/או לצאת ממנו. היא תיבחן גם בהתאם לכמות והיקף התנועה, תאונות וכמעט תאונות, והיבטים אחרים. חלק לא קטן של השאלה בכלל לא יהיה תלוי בנתב, אלא בשאר מערכות הנמל. 

זה סוג הדיון שהייתי מצפה לראות בתקשורת הישראלית. רק המבט המורכב יאפשר את התובנה האם תנאיהם של נתבי נמלי ישראל הם סבירים, חריגים לטובה או אולי חריגים לרעה. אבל את המבט הזה אנחנו לא מקבלים. בדיוק כפי שאיננו זוכים לדיון דומה למקבלי-שכר אחרים בישראל, בבנקים ובחברות גדולות. 

וזה לא במקרה. 




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה