7.1.2015

ג'ואן פיטרס, מחברת 'מאז ומתמיד' הלכה לעולמה

ג'ואן פיטרס הלכה לעולמה אתמול. הפרשנית הפוליטית והעיתונאית נודעה בישראל בעיקר בזכות ספרה "מאז ומקדם".יהי זכרה ברוך.

חשיבותו של הספר "מאז ומקדם" הוא בכך שהוא מציג כמה טענות שקבלתן היתה יכולה לשנות מהיסוד את תפיסת הסכסוך הישראלי-פלסטיני: 
  1. באמצעות ניתוח נתונים דמוגרפיים פיטרס קובעת שמישור החוף והשפלה המרכזית היו מיושבים בדלילות על ידי ערבים במהלך המאה-ה19. היא טוענת כי הפריחה הכלכלית של ארץ ישראל בשלהי המאה ה-19, תוצאה של שילוב תהליכים (העיקריים שבהם תחילת עליית היהודים ושינויים פנימיים באימפריה העות'מנית) הניעה מהלכי הגירה של ערבים: הן מהלכי-הגירה פנימיים משדרת ההר אל עבר איזורי החוף והשפלה והן מהלכי-הגירה מהמדינות שסביב. מהלכי הגירה אלה הואצו לאחר שארץ ישראל עברה לידי הבריטים ועליית היהודים הואצה. למותר לציין שרוב ההגירה הזו של הערבים היתה לא-חוקית או לא מתועדת. המשמעות של הטענה הזו: הפלסטינים לא היו תושבי הארץ מאז ומקדם, אלא מהגרים זה מקרוב באו. לא פליטים אלא מהגרי עבודה, שמלחמת העצמאות בסך הכל גרמה לכך שהם נאלצו לשוב למקומות מוצאם. 
  2. פיטרס גם הצביעה בספרה על העובדה כי מספר הפליטים הערבים שעזבו את ארץ ישראל ב-1948 איננו יכול להיות גדול מכ-430,000 וכי מספר דומה של פליטים יהודים נאלצו לעזוב את מדינות ערב והגיעו לישראל. המשמעות של הטענה: יש לראות את הפליטים הפלסטינים במדינות ערב כתוצאה של חילופי אוכלוסין עם מדינת-ישראל. 
ספרה של פיטרס זכה לביקורת רבה. חלק ניכר מהביקורת היה מצד היסטוריונים שעמדתם הפוליטית היתה ידועה מראש. היסטוריונים אחרים תיארו את הספר באופן חיובי ביותר. בעולם נאור יותר, אפשר היה לצפות לדיון ענייני ומעמיק בספר ובטיעוניו. בעולם כמות שהוא, לא תזכו לנהל דיון לעומקו של הספר עם איש שמאל שמאמין בכל מה שסיפרו לו על הפלסטינים. הוא יבטל את הספר בגלל שכולם יודעים שהוא אינו רציני. זו בעיקר ראייה לחוסר-רצינותם של המבטלים. מדובר בספר רציני ומעמיק והנרטיב שהוא מעלה זכאי, לכל הפחות, לאותה מידה של רצינות לה זוכה עד היום הנרטיב הפלסטיני. יש למדינת ישראל אינטרס עמוק שהנרטיב הזה יזכה לפחות ליחס הזה. העובדה שהדבר איננו קורה, למרות שבישראל שולט ממשל ימני לפחות 6 שנים, אומרת הרבה על תפישת-עולמם של הפוליטיקאים הימנים של ישראל.

ואם אתם חושבים שהביקורת על ספרה של פיטרס מוצדקת, כנראה שלא ראיתם את סרט הוידאו הבא:



לקריאה נוספת

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה