11.3.2015

בין ש"ס ליחד: האם נראה עוד קלטת?

כל מי שעוקב אחרי הקמפיין של ש"ס ושל יחד רואה את הטנגו המעניין שמתנהל בין שתי המפלגות, כאשר כל אחת מהן מבקשת לשכנע את בוחרי ש"ס מימים ימייה שהיא ממשיכת דרכו האמיתית של האב המייסד, הרב עובדיה יוסף, ובמקביל לפנות לקהלים חדשים. 

ש"ס מנהלת קמפיין שלכאורה מתמקד בייצוג השקופים. אומנם המפלגה היתה ברוב הממשלות ב-30 השנים האחרונות, אבל זה לא מפריעה לה להאשים את כל האחרות במצב הקיים כיום, בכשרון רב ולנצל כל הזדמנות לעורר את השד העדתי (אחרי הכל, ב-1999 השד הזה הביא לש"ס 17 מנדטים, התוצאה הטובה בתולדותיה). אבל ברקע, מבהירה התעמולה של המפלגה, רוחו של הרב מביטה מלמעלה.

שלט בחירות של שס: הרב עובדיה יוסף מתבונן מהמרפסת על עצרת של התנועה. הכיתוב - אבא מסתכל מלמעלה

"יחד" הציגה עצמה כמפלגה שתפנה לכלל הציבור הדתי בישראל, עם דגש חזק יותר על אהבת הארץ, אשר תמשיך את מורשת הרב עובדיה יוסף. ראוי לציין שפעילי התנועה ניסו לעגן את המסר של המשכת דרכו של המרן הרבה פחות בעקיפין:


ככל שהזמן חולף והבחירות קרבות, נראה שההסלמה גוברת והולכות ומצטברות הדלפות על כך שמחכה עוד קלטת בה יישמע הרב עובדיה עצמו מורה לאלי ישי להקים מפלגה חדשה.

היה שלב בו נדמה היה כי שתי המפלגות הצליחו להגיע להסכמה שקטה על יריבות קונסטרוקטיבית. גם בימים האלה, כשרואים כיצד ש"ס מתמקדת בציבור הדתיים המתונים (באופן רשמי ולא רשמי) בעוד יחד מכנסת תחת כנפיה את החלק הימני-קיצוני יותר בציבור הדתיים הלאומיים קשה להימנע מהחשד הספקולטיבי שכל הפיצול הזה נועד להתמודד עם המצב שנוצר ביום שאחרי לכתו מן העולם של הרב עובדיה יוסף, הדמות הכריזמטית עליה הושתתה ש"ס עד לא מכבר. ובכל זאת, כשרואים כיצד לאורך ציר הזמן הולך ונפער פער גדל והולך בין התנועות, והצדדים הולכים ותוקפים זה את זה בצורה בוטה יותר ויותר, כנראה נוכח הקשיים של ש"ס  ושל יחד, הרושם המתקבל הוא של יריבות קשה שאולי אף תקשה על פעולה מאוחדת ביום שאחרי הבחירות (זמן שהיה צפוי להיות קשה גם כך עבור יחד, נוכח הבקיעים שנראו בה עוד בשלבי הקמתה).  

אז אם זו יריבות אמיתית, למה יחד עוד לא שחררו את הקלטת?

יש לכך, לדעתי, שני הסברים אפשריים:

  1. הראשון- אלי ישי הוא אדם אחראי והוא חרד ממצב שבו המלחמה בין שתי התנועות תביא לפגיעה קשה בייצוג ציבור מצביעי ש"ס. הוא הרי יודע שהתנועה שלו נאבקת באחוז החסימה והוא מאמין - על פי דבריו - שאם יפרסם את הקלטות שברשותו "ש"ס לא תעבור את אחוז החסימה". לכן הכריע כבר בראשית מערכת הבחירות שהוא לא יעשה דבר בהקשר הזה - והוא אכן דבק בהכרעה לנהל מערכת בחירות נקיית-כפיים. 
  2. השני - שנובע מחוסר-אמונה בכך שאלי ישי אכן היה מנותק לגמרי מהמהלך של פרסום הקלטת הקודמת, ומתבסס על הפערים בהתנהגותו של מי שמצהיר שלעולם איננו מפרסם קלטות אבל עוסק בספקולציות מה יקרה אם היה מפרסם קלטות, מניח שמבחינת יחד נעשית חשיבה אסטרטגית וזהירה בבחירת המועד. על פי ההסבר הזה, יש להניח שאם הסקרים היו מעידים על כך שיחד עוברת בביטחון את אחוז החסימה, כלל לא היה נעשה שימוש בקלטת, שהרי בכל זאת, אלי ישי הוא אדם אחראי שיודע שביום שאחרי הבחירות יהיה לו אינטרס להיות מסוגל לנהל שיתוף פעולה עם ש"ס, ויודע גם שלא לעולם חוסן - כפי שהוא איבד את ראשות תנועת ש"ס גם יומו של אריה מכלוף דרעי בוא יבוא, ואז, אם כולם יזכרו את הדרך האחראית בה נהג אלי ישי - הוא עוד יחזור. אבל במציאות שבה הסקרים מאותתים שיש אפשרות ריאלית ביותר כי יחד לא תעבור את אחוז החסימה, המשמעות היא אחת: בהעדר ראיה לכוחו האלקטורלי, תבוסה כאן תביא לקץ הקריירה הפוליטית של אלי ישי. ואם אלי ישי נלחם כאן על עתידו הפוליטי, אז במלחמה - כמו במלחמה. הקלטת תפורסם, אבל מועד פרסומה צריך להיות כזה שישיג את ההשפעה המירבית. השגת ההשפעה המירבית מחייבת מועד שיותיר לציבור את מירב הזמן לעסוק בנושא ולש"ס את מינימום הזמן להגיב. יום הבחירות הוא יום שלישי, ה-17/3.שידורי התעמולה יועברו עד לשעה 19:00 ביום שלפני הבחירות. כלומר, יום שני ה-16/3 ב-19:00. מנהלי הקמפיין של יחד בוודאי התלבטו ומתלבטים בשאלה: אם מפרסמים את הקלטת, כמה זמן רוצים להשאיר לציבור לעסוק בה ? האם מוטב ליחד שהציבור ידון בנושא ויתלבט בו בכל סופהשבוע? שייחשף למסרים המנטרלים של ש"ס במשך מוצאי-שבת וראשון ושני ? או שמא עדיף ליחד לפרסם את הקלטת מאוחר יותר. הם ואנחנו הרי יודעים שדרעי אדם פיקח ובוודאי התכונן לזה, ויש לו את הדרך שלו להתמודד. נדמה לי שבאיזונים בין השיקולים השונים, הפתרון המיטבי יהיה שהקלטת לא תשודר לפני מוצאי שבת, ה-14/3. אם היא תשודר אז, היא תותיר את כל ראשון ושני לדיונים בנושא. רוב התהודה ביום ראשון תעסוק בהאשמות, וכך יוותר לדרעי רק יום שני להתעסק במסגור מחדש, והרי ממילא זה יום של סיכומים גדולים יותר והתקשורת והציבור יהיו פחות קשובים למה שיהיה לו להגיד. יש כמובן פיתוי גדול בהמתנה עד ליום ראשון עצמו, אבל אז הביקורת ממשפחת 'למה חיכיתם עד עכשיו?' תהיה חזקה במיוחד. עדיין תיוותר ההתלבטות האם הקלטת תוצג כמשהו שאיננו קשור לאלי ישי (כך שתיוותר לו plausible deniability) או שיחד תלך על כל הקופה ותציג סרט בהנחיית אלי ישי המציג את הקלטת. דמיינו את האיש מסביר שהוא התלבט כל השבת אם לעשות את המעשה אם לאו, אבל הכריע שאין ביכולתו להמשיך ולשתוק נוכח ההאשמות מש"ס וכי הוא סבור על פי צו מצפונו שהציבור חייב להחשף לאמת שהביאה אותו לקום ולהקים מפלגה חדשה. זה עשוי להיות כל מה שיחד צריכה כדי לעבור את אחוז החסימה על חשבון ש"ס. 

אם ההסבר הראשון נכון, הרי שיש אפשרות ריאלית מאוד שבמוצאי-הבחירות אלי ישי ייאלץ להתבונן במראה ולשאול עצמו האם אכן צדק בהתנהלות המצפונית הזו (לדעתי ציפי לבני תקועה עם המבט הזה במראה מאז 2009, ונדמה לי, נוכח התבטאויותיה לאורך השנים, שהיא היתה נוהגת אחרת לו היתה שבה וניצבת מול המצב בו היא נדרשת לבחור האם לעשות פשרה אידיאולוגית-ערכית בסוגיה אחת למען השגת השלטון וקידומם של ערכים ואידיאות רבים אחרים).

אם ההסבר השני נכון, הרי שמוצאי-שבת ה-14/3 והימים עד הבחירות יהיו מעניינים במיוחד. אבל לא מעניינים יותר מאשר ההכרעות של אלקטורט מצביעי ש"ס. אנ עשויים לראות תוצאה שתזכיר לא במעט את ההצעה שלא התקבלה במשפט שלמה: חלוקה של אלקטורט מצטמצם שנרתע ומתרחק ממלחמות-היורשים, עד כדי ששתי המפלגות תמצאנה עצמן עם 4 מנדטים כל אחת, ועם כוח מיקוח קטן במיוחד, בהשוואה למפלגות המתחרות על המשבצת של היחס בין דת למדינה בישראל - יהדות התורה, הבית היהודי ויש עתיד. בתרחיש קיצוני במיוחד, ייתכן שאף אחת משתי המפלגות - ש"ס ויחד - לא תעבור את אחוז החסימה. 

לקריאה נוספת
  • הרב עובדיה רצה שיתעדו את דבריו בקלטת. שרי רוט מספרת: "הרב ידע שהוא מוסרט ומוקלט, הוא שיתף פעולה עם התיעוד, הוא רצה להנציח את אמירותיו. אין לי ספק בכך. מה גם שאמירות דומות מאוד שמעתי גם אני, ומבלי שאצטרך לדובב את הרב. מעולם לא עשיתי זאת. הוא דיבר בעצמו, ברצף, בשטף"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה