16.10.2015

געגועיי לצ'רצ'יל

האם הטרור מנצח ? קשה שלא להתרשם לרעה מחוסנה של החברה הישראלית אחרי אתמול. 
  • חשש השווא ברכבת: "נוסעים חשדו שיש מחבל ברכבת שעזבה את התחנה  בחיפה. קצין ירה כדור באוויר ובמקביל נוסעים הפעילו את בלם החירום. הנוסעים המבוהלים מיהרו לרדת. סריקות שהתבצעו בקרונות הסירו את החשש לאירוע ביטחוני". 13 נוסעים נחבלו קלות. רק בנס לא נגרם נזק חמור יותר. 
  • חרדת החשמלאים בגבעתיים: במשך שעתיים שותקו הנתיבים המרכזיים באזור תל אביב וגוש דן בעקבות דיווח של אזרחים שראו שני חשמלאים מסתובבים עם מקדחה בידם. המצוד שהתנהל ברחובות גבעתיים אחרי שני החשודים הפלסטינים כלל גם מסוקים ועמדות בידוק. לאחר שהשניים נתפשו, נבדק החשד כי הם תכננו פעילות טרור. השב"כ פרסם הודעה כי נשלל החשד. השניים הם בכלל שני חשמלאים שעסקו בשיפוץ דירה בגבעתיים. 
עם כאלה תגובות בהלה, אין שום צורך בסכינים כדי לבצע פיגועי-טרור. מספיק להתריע התראות-שווא. מי שמתריע את התראות-השווא הם אנחנו. ומי שמגיב תגובת-יתר מבוהלת להתראות הם כוחות הביטחון שלנו. יותר מאי-פעם, ברור שהישראלים מבוהלים מאוד. 

כנראה שכאשר המנהיג שלך הוא בנימין נתניהו אתה נאלץ לחפש מקורות השראה במקורות אחרים. אני מתגעגע לאריק שרון ולמנהיגותו בתקופת האינתיפאדה השניה. אני חושב על דוד בן-גוריון שהוביל את מדינת ישראל בימיה הראשונים נוכח מתקפת הצבאות הסדירים של שש מדינות ערב. ואני מהרהר בווינסטון צ'רצ'יל, שבזמנים קשים הרבה יותר בהשוואה לאלה שאנו עוברים כעת, ידע להפיח בעמו את הנחישות, קור-הרוח ותחושת הביטחון ההכרחיים לנשיאת הנטל, לעמידה בקושי ולדבקות בדרך עד הניצחון. 








תגובה 1:

  1. נחי אלון כתב לאחרונה (במאמר באתר פסיכולוגיה עברית http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3506):
    ערכים ומנהיגות זקוקים לשפה מגייסת ומשפיעה, שפה המכונה "רטוריקה". במצבים קיצוניים, נדרשת מן המנהיג היכולת להשתמש ברטוריקה כדי לנסוך אומץ, ביטחון, נכונות להקרבה, תחושת צדקה וערך, סולידריות ואורך רוח. אולם רטוריקה נטולת ערכים עלולה להתנוון לכדי דמגוגיה ריקה. מנהיגים רבים משתמשים ברטוריקה כדי לחולל פחד ואיבה חשדנית, כשהם נשענים על תפיסת המאבק ההרסני. אך על אף שהסתגרות, פחד וחשד עשויים לטעת נכונות לפעולה בטווח המידי, הם מצמצמים את אופק החיים ומשמידים את פוטנציאל התקווה בטווח הארוך. כך הם מביאים להסתגרות עוינת ומעמיקה בפני הזולת.

    נתניהו איננו מנהיג נוסך אומץ, תחושת צדק או סולידריות. הוא מפחיד, מפלג ומשתק. ועם זה אנחנו תקועים.

    השבמחק