29.1.2015

איפה אפשר לראות את רשימות המועמדים שהוגשו לועדת הבחירות המרכזית ?

איפה אפשר לראות את רשימות המועמדים שהוגשו לועדת הבחירות המרכזית ? 

ועדת הבחירות פרסמה באתר האינטרנט של את רשימות המועמדים שהוגשו לה עד כה. חשוב לזכור שמדובר כרגע ברשימות שאינן סופיות ואשר טרם אושרו על ידי ועדת הבחירות המרכזית (אחרי האישור, יהיה פרסום רשמי ברשומות מדינת ישראל וכן באתר הועדה). 

הרשימות שהוגשו בינתיים (והאותיות אותן ביקשו): 


18.1.2015

נתניהו מנהיג חזק ליד ההגה?

שוב שמעתי בשיחות פוליטיקה-של-שבת את ההצהרה הבוטחת-בעצמה שעדיף נתניהו אחד בהגה על לבני והרצוג ולפיד גם יחד, כי הרי הוא מנהיג חזק. 

שמעתי וניסיתי להזכיר את העובדות שמוכיחות עובדה אחת פשוטה: נתניהו רחוק מאוד מלהיות מנהיג חזק. 

ואני לא מדבר על נתניהו של הקדנציה הראשונה, האיש ש-

לא. אני מדבר על נתניהו בגירסתו 'הבוגרת', 'המנוסה', 'האחראית'. זה אותו מנהיג חזק אשר הבטיח הבטחות מכאן ועד סוף העולם לגבי חמאס: 

נזכיר לכל מי ששכח - נתניהו דיבר אחרי 'עופרת יצוקה' של אהוד אולמרט. עברו כבר שש שנים מאז (כן, נתניהו עלה לשלטון ב2009. איך שהזמן עובר...). אי אפשר להגיד שלא היו לו הזדמנויות לממש את הבטחותיו.... לפחות פעמיים - בעמוד ענן ובצוק איתן הוא היה יכול לממש את המדיניות לה התחייב.

האם מישהו היום יכול לומר ברצינות שממשל נתניהו בשש שנותיו הצליח להחליש את החמאס ? אם כבר, הרי שהוא נתן לכולנו שיעור איך מבססים את שלטונו של ארגון טרור ואיך הופכים אותו ללגיטימי בעיני העולם. ההגינות מחייבת לציין שנתניהו איננו הראשון שנכשל בהנהגת מלחמות ישראל נגד ארגוני טרור וגרילה. אבל הוא בהחלט המנהיג האחרון והנוכחי ברשימה המכובדת עליה נמנים, בין היתר,  בגין, רבין ואולמרט. 

השוואה שעושה קצת לא נעים, לא ?

אז נתניהו מדבר אבל לוקח לו שנים לאשר. לפעמים זה נראה שאפילו פעולות שראשי ממשלה כמו אולמרט / שרון / בגין / בן-גוריון היו מאשרים באופן מיידי לא מאושרות על ידו. יכול להיות שאפילו פרס ורבין, הססנים ידועים, הוציאו יותר פעולות 'חזקות' מאשר נתניהו?

לי זה נראה שבדברים 'הקשים באמת' האיש הוא גלגול חדש של משה שרת. ואתם חושבים שהוא 'מנהיג חזק'?

לפעמים נדמה לי שדווקא אוהבי המנהיגים החזקים היו צריכים לתמוך בצמד הרצוג / לבני ודווקא אנשי-השמאל היו צריכים לתמוך בראש-הממשלה ההססן והזהיר ביותר בתולדות מדינת-ישראל.

17.1.2015

ראש בחול


משום מה הוא מתעלם מכך שבעת הזו כלל לא ברור האם אמנים ימשיכו להתבטא בחופשיות בצרפת; בעת הזו כלל לא ברור מה יבחרו לעשות מיעוטיה הנרדפים ובראשם היהודים. מה שברור הוא שפיגוע טרור מתוכנן היטב הצליח מעל למשוער. 
אנשים שאוימו מתו. הם כבר לא יכתבו בעיתון, לא יציירו קריקטורות, לא יתבטאו. 
הלזה ניצחון ייקרא ? 

יתרה מכך, אותו הכותב מתווכח עם טענה שעלתה במאמר בNRG והציגה את הטרור האיסלאמי כאיום הטרור הגדול ביותר מולו ניצבת אירופה. ואתה קורא את ויכוחו ומוצא עצמך נבוך. זה נראה כאילו לוקחים כתבה בNRG ובונים ממנה איש קש כדי לפרק אותו. בכתבה בNRG פירטו 10 פיגועי טרור בולטים ב-20 השנים האחרונות (לאו דווקא הגדולים ביותר), באופן שרמז כי 7 מתוכם היו פיגועי של מוסלמים קיצוניים. אתה ממשיך לקרוא ואתה מגלה שבאיזשהוא שלב הכותב הפסיק להתווכח עם עצם הטענה שב-20 השנים האחרונות עיקר הטרור באירופה הוא על רקע קיצוניות מוסלמית (כש'הוא שואל בהיתממות למה רק 20' ). האמת היא פשוטה: מאז שנות ה-90 אירופה משתנה. ואכן - אם מנסים למיין את אירועי הטרור ב-20 השנים האחרונות באירופה, העמודה שתחתיה מתרכזים הכי הרבה מאירועי הטרור היא זו שכותרתה - על רקע קיצוניות מוסלמית. 

יתרה מכך, אם מביטים רק על 5 השנים האחרונות, לא ניתן למצוא שנה אחת חופשייה מאירוע טרור על רקע אידיאולוגיה של איסלאם קיצוני באירופה המערבית, שיש בו מאפיינים מדאיגים חדשים (ביטויים של השתרשות או הסלמה): 

טרור על רקע קיצוניות מוסלמית הוא כמובן לא בעיה מערבית. ראו למשל הקישור הבא עם פירוט (מפחיד) של התקפות על ידי מוסלמים קיצוניים ב2014. הפירוט הזה הוא חלקי בלבד. ברובו הוא סורק את מה שקורה בעולם הלא-מפותח. אבל בתקופה הזו כבר אי אפשר להגיד שזו בעיה ייחודית לאיזור מסויים. ראו את הרשימה הבאה של פיגועי טרוריסטים מוסלמיים, המחולקת על פי עשורים

ונקדים רפואה לטענה: ברור שבמסגרת התקפות הטרור האיסלמי באירופה יהודים זוכים לתשומת-לב מיוחדת. חלק משמעותי מתשומת-הלב הזו כלל איננו על רקע הסכסוך הישראלי-פלסטיני אלא על רקע אנטישמיות. ראו, למשל את רשימת ההתקפות על אתרים יהודיים במאה ה-21.

אבל זה לא אומר ששנאת-היהודים היא הבעיה. ראו ההתקפות הבאות בשנת 2014: בתימן  בקנדה  ובאוסטרליה כראיות שמדברות בעד עצמן. 
כל זה לא בא לומר מה הדרך הנכונה לפתור את הבעיה. 
אבל אי אפשר לפתור בעיה כאשר עוסקים בהכחשת המציאות. 
הברברים אכן מגיעים מ"המדבר" וזה קורה בכל העולם. 
כבר יש להם מדינה (דעא"ש; לשעבר ISIS כיום IS). 
היא הרבה יותר יציבה ממה שנעים לחשוב עליה והיא לא הולכת להעלם מחר בבוקר. 
ובכל העולם יש בני-אדם קיצונים ומקצינים שישמחו לעשות כמצוות מנהיגיה ולהגשים את האידיאולוגיה לה המדינה הזו והם שותפים. 

זמנית, זה הרבה יותר נעים לטמון את הראש בחול. 
אבל כמו שגודווין היה אומר, התעלמות מהמציאות לא עזרה לצ'מברליין ודלדייה ב-1938. והיא לא תעזור לממשיכי דרכם ב-2015. 
פיוס, כמו שההיסטוריה לימדה אותנו,  איננו דרך יעילה בהתמודדות עם אידיאולוגיה לוחמנית, רצחנית ושואפת התפשטות והשתלטות. 

העובדה שמדובר כאן באידיאולוגיה חוצת-גבולות ולאומים אשר יצאה מתוך דת האיסלאם מחייבת התמודדות נבונה שיודעת להבדיל בין הקיצוניים המסוכנים לבין המוסלמים המתונים. מבחינות רבות מוסלמים מתונים הם הראשונים להיות בסיכון מהאיסלאם הקיצוני. אחת הבעיות הגדולות של העולם היא שרוב המוסלמים המתונים בעולם עדיין לא הבינו את עובדת-היסוד החשובה הזו. 

לא רק המוסלמים המתונים, אלא העולם כולו צריך להתעורר ולהבין את המציאות הזו.

אבל הרבה יותר נעים להכחיש את המציאות ולדמיין שהרפובליקה מנצחת, לא ? 


14.1.2015

פריימריז בבית היהודי: איפה אפשר להצביע?


צו המניעה שהוציא אמש אחד המתמודדים כנגד קיום הפריימריז בבית היהודי היום לא נכנס לתוקף מאחר ולא הופקדו הערבויות. על פי דיווחי התקשורת, גם בלי הנימוק הטכני הזה, כנראה שהבקשה למנוע את קיום הפריימריז היתה נדחית, לאור דברי כבוד השופטת ורדה מרוז: "צריך להביא טיעונים כבדי משקל כדי שנעכב פריימריז שהתכוננו אליהם זמן רב" .

אז היום מתקיימים פריימריז בבית היהודי.  זו הזדמנות שניה באותו שבוע לעלוז על כך שמפלגה גדולה מאפשרת לחבריה להשפיע בשאלה החשובה כל-כך עבור כל בוחר במשטר דמוקרטי ייצוגי: מי ייצג את הבוחר ואת עמדותיו בכנסת ?

נראה שהפריימריז האלה הם אמוציונליים יותר מאשר במפלגות אחרות. עו"ד בתיה כהנא-דרור הודיעה על פרישה מהפריימריז וקשה שלא לתמוה על הדרך שבה בחרה להתבטא לאחר הפרישה. האומנם היא לא שמה לב שלא כולם בבית היהודי חושבים כמוה כשהתחילה את המירוץ? או שמא, אולי, רק עכשיו, כשהבינה את הסיכויים, הניחה למרירותה לשלוט בהתבטאותה? נדמה לי שלא ראינו התבטאויות כאלה במפלגות אחרות. כך למשל, כאשר שמואל פלאטו-שרון פרש מהפריימריז בליכוד, הוא הסתפק בהודעה.

אבל בואו נתמודד בעיקר - יש לנו פריימריז, וזו גם הזדמנות לנסות ולסייע בידי מצביעי הבית היהודי:
  • כיצד מוודאים ההתפקדות לבית היהודי (כלומר, הרישום בספר הבוחרים של המפלגה) ? 
  • רשימת הקלפיות (PDF) 
  • אתר הפריימריז של הבית היהודי 
    מצד אחד, האתר קצת מתסכל למי שמבקש לעזור בגלל הטכנולוגיה שלא מקלה על יצירת קישורים מבחוץ. מצד שני, הוא מאוד קל ופשוט להבנה. כל מי שנכנס לאתר רואה בקלות -
    •  אפשרות קלה לבירור הקלפי הקרובה ביותר למיקום הנוכחי
    •  רשימת המועמדים (בבית היהודי הלכו על כיוון אחר מזה של העבודה - במקום תמצית מידע על כל מועמד, קישור אל הפייסבוק שלו. יהיו שיחשבו שזה מועיל יותר. יהיו שיחשבו שזה מועיל פחות. איך שלא נביט על זה - יש בזה משהו).
    • ואת סרטון ההדרכה הבא - 

a

13.1.2015

פריימריז בעבודה - איפה הקלפי שלי ?

יש פריימריז במפלגת העבודה היום. שוב הזדמנות לשמוח על הנסיון של מפלגה גדולה לאפשר לחבריה לעצב את רשימתה לכנסת. ושוב הזדמנות לנסות לסייע בידי מי שמבקש להצביע: 

שופכים בלגלוג את דמו של נתניהו 'הנדחף', ומה מתברר ? שזו התקשורת הישראלית שבכלל נתפשת במלוא מערומיה

כל מי שקורא את הבלוג הזה בעקביות יודע שאני לא חוסך את שבטי מהתנהלותו של ראש-ממשלתנו בסוגיות בהן אני סבור שהוא טועה ואף מטעה. אבל אני סבור שיש מקומות שבהם מגיע לאיש יחס הוגן, והאירועים בצרפת סביב מתקפות הטרור של השבוע שעבר הם בהחלט דוגמא להתנהלות סבירה לחלוטין מצדו של נתניהו שזוכה ליחס בלתי-סביר לחלוטין מצדה של התקשורת. 
מה לא ראינו ?
והנה מתברר בפרסום בואלה  שהעובדות הן קצת אחרות:  
  • "בחלק מכלי התקשורת כאן בפריז, וגם בישראל, הועלתה הטענה ולפיה נתניהו "נדחף" לשורה הראשונה של המנהיגים במהלך העצרת. העיתון 'פארי מאץ'' פרסם הבוקר ידיעה ששוללת את הטענה הזו, והסביר כי ארמון האליזה תכנן היטב את שיבוץ המנהיגים בעצרת, כך שנתניהו ואבו מאזן יצעדו שניהם בשורה הראשונה ויבלטו מול המצלמות."
  • במקור "הצרפתים העבירו לירושלים מסר מפורש ולפיו הם אינם מעוניינים שנתניהו יבוא לעצרת. מסר דומה הועבר גם לאבו מאזן במוקטעה שברמאללה. נשיא צרפת הולנד, הסבירו באליזה, לא רצה שהעצרת תייצר מחלוקת בנושא הישראלי-פלסטיני, אלא תתמקד במסר של אחדות כלל-צרפתית."
  • "לאחר שהועבר לצרפתים מסר ולפיו נתניהו בכל זאת מעוניין להגיע, הנשיא הולנד התקשר אליו באופן אישי והזמין אותו להשתתף באירועים... בפריז מיהרו להזמין גם את אבו מאזן, וקיוו שאולי יקרה נס ובין השניים ייווצר איזשהו רגע אנושי קצר" 
מממ..... לא נעים, אה? 

כידוע, רגע אנושי בין נתניהו לאבו-מאזן לא קרה. ובכל זאת, נוכחותם של נתניהו ואבו-מאזן באירוע שמסמל מבחינות רבות את התובנה האירופאית שהטרור האיסלאמי הקיצוני מאיים על היבשת כולה, היא לא משהו שצריך לבטל אותו או להפחית מחשיבותו. רצונם של הצרפתים במפגן של אחדות תוך העלמת חלקים חשובים מאוד במאבק בטרור העולמי, בדמות הנוכחות של ההנהגה הפלסטינית המתונה ושל ההנהגה של מדינת ישראל הנאבקת בטרור הזה כבר שנים ארוכות, מלמדת שאצל הנהגת צרפת טרם ירד האסימון. הם עדיין בשלב של appeasement ושל עשיית-רושם ולא הפנימו את מה שאבו-מאזן כנראה כבר כן הפנים: אין מנוס ממאבק בלתי-פוסק, נחוש ועקבי במסגרתו נדרשים לכל עזרה שרק אפשר לקבל. 

העובדה שנתניהו ואבו-מאזן לא לחצו ידיים בטקס לא צריכה להפתיע אף אחד. לנתניהו יש בחירות (שסביר להניח שהיו מבחינתו מניע עצמאי להגעה לטקס, לא פחות מהחשיבות ההיסטורית של האירוע, אבל המניע הנוסף לא מאפס את החשיבות הזו, ומה שמותר לבנט ולליברמן בוודאי מותר גם לו). לאבו-מאזן יש מאבק חשוב על מקומו בהנהגה הפוליטית של הרשות. אבו-מאזן ונתניהו עסוקים בריקוד טנגו משלהם סביב המו"מ הישראלי-פלסטיני שאיננו מתנהל לו על פני השטח אלא בצעדים ובתגובות שלמתבונן מהצד נראות, לכל הפחות, כתמוהות. האינטרס קצר הטווח של השניים היה שלא להיתפס בלחיצת ידיים. וזו כמובן שגיאה, כי ברגע ההיסטורי הזה, המתונים במזרח-התיכון היו צריכים לראות לחיצת-ידיים כזו. על זה בהחלט יש להצטער. 

הצער על מה שלא היה לא צריך להעלים את ההתרשמות ממה שכן היה בסופו של דבר. מפגן בינלאומי מרשים של התנגדות לטרור של קיצונים המבקש לדכא את חופש הביטוי. רגע היסטורי של התאחדות של הקהילה הבינלאומית, לו היו שותפות גם ישראל וגם הרשות הפלסטינית. 

ואחרי המפגן הזה, תקשורת הישראלית צריכה לעשות חשבון-נפש. עיתונים רבים מדי מהמרכז והשמאל הישראלי איבדו כל רסן במסגרת המאבק הפוליטי סביב הבחירות. איך אפשר למתוח ביקורת כלשהיא על 'ישראל היום', כשכל שאר התקשורת הישראלית מרשה לעצמה להתנהל בצורה כל-כך לא מרוסנת כלפי ראש ממשלה מכהן ולהוציא דיבתו רעה בלי קשר לעובדות?


12.1.2015

ראיון ווטסאפ בפלוג של ח"כ עמר בר לב


דברים מעניינים שנאמרו בראיון: 
  • לדעתו של ח"כ בר-לב ציפי לבני מתאימה להיות שרת הביטחון (נזכיר - הבטחוניסט הבכיר של מפלגת העבודה). 
  • הוא מאמין שללא מהלכי החקיקה האחרונים של ממשלת נתניהו בהובלת יש עתיד לגיוס חרדים, היו מתגייסים יותר חרדים היום. 
  • ח"כ בר-לב מאמין שתרומתו החשובה בכנסת האחרונה היא תוכנית הפירוז של עזה

בהחלט שווה מבט. 

(התמונה מצוטטת מהטוויטר של ח"כ בר-לב: 'כל יום לומדים משהו חדש')

7.1.2015

ג'ואן פיטרס, מחברת 'מאז ומתמיד' הלכה לעולמה

ג'ואן פיטרס הלכה לעולמה אתמול. הפרשנית הפוליטית והעיתונאית נודעה בישראל בעיקר בזכות ספרה "מאז ומקדם".יהי זכרה ברוך.

חשיבותו של הספר "מאז ומקדם" הוא בכך שהוא מציג כמה טענות שקבלתן היתה יכולה לשנות מהיסוד את תפיסת הסכסוך הישראלי-פלסטיני: 
  1. באמצעות ניתוח נתונים דמוגרפיים פיטרס קובעת שמישור החוף והשפלה המרכזית היו מיושבים בדלילות על ידי ערבים במהלך המאה-ה19. היא טוענת כי הפריחה הכלכלית של ארץ ישראל בשלהי המאה ה-19, תוצאה של שילוב תהליכים (העיקריים שבהם תחילת עליית היהודים ושינויים פנימיים באימפריה העות'מנית) הניעה מהלכי הגירה של ערבים: הן מהלכי-הגירה פנימיים משדרת ההר אל עבר איזורי החוף והשפלה והן מהלכי-הגירה מהמדינות שסביב. מהלכי הגירה אלה הואצו לאחר שארץ ישראל עברה לידי הבריטים ועליית היהודים הואצה. למותר לציין שרוב ההגירה הזו של הערבים היתה לא-חוקית או לא מתועדת. המשמעות של הטענה הזו: הפלסטינים לא היו תושבי הארץ מאז ומקדם, אלא מהגרים זה מקרוב באו. לא פליטים אלא מהגרי עבודה, שמלחמת העצמאות בסך הכל גרמה לכך שהם נאלצו לשוב למקומות מוצאם. 
  2. פיטרס גם הצביעה בספרה על העובדה כי מספר הפליטים הערבים שעזבו את ארץ ישראל ב-1948 איננו יכול להיות גדול מכ-430,000 וכי מספר דומה של פליטים יהודים נאלצו לעזוב את מדינות ערב והגיעו לישראל. המשמעות של הטענה: יש לראות את הפליטים הפלסטינים במדינות ערב כתוצאה של חילופי אוכלוסין עם מדינת-ישראל. 
ספרה של פיטרס זכה לביקורת רבה. חלק ניכר מהביקורת היה מצד היסטוריונים שעמדתם הפוליטית היתה ידועה מראש. היסטוריונים אחרים תיארו את הספר באופן חיובי ביותר. בעולם נאור יותר, אפשר היה לצפות לדיון ענייני ומעמיק בספר ובטיעוניו. בעולם כמות שהוא, לא תזכו לנהל דיון לעומקו של הספר עם איש שמאל שמאמין בכל מה שסיפרו לו על הפלסטינים. הוא יבטל את הספר בגלל שכולם יודעים שהוא אינו רציני. זו בעיקר ראייה לחוסר-רצינותם של המבטלים. מדובר בספר רציני ומעמיק והנרטיב שהוא מעלה זכאי, לכל הפחות, לאותה מידה של רצינות לה זוכה עד היום הנרטיב הפלסטיני. יש למדינת ישראל אינטרס עמוק שהנרטיב הזה יזכה לפחות ליחס הזה. העובדה שהדבר איננו קורה, למרות שבישראל שולט ממשל ימני לפחות 6 שנים, אומרת הרבה על תפישת-עולמם של הפוליטיקאים הימנים של ישראל.

ואם אתם חושבים שהביקורת על ספרה של פיטרס מוצדקת, כנראה שלא ראיתם את סרט הוידאו הבא:



לקריאה נוספת