14.1.2017

גל ההצתות חוזר- והפעם כדי להישאר

מתי אתה יודע שהמדינה שלך בצרות? כשאתה רואה איך מומחים מובילים את המדינה אל פי-התהום ועושים את זה בצורה הכי תמימה ומטופשת שאפשר לדמיין.


אתה קורא, ומשפשף את העיניים. לא להאמין... קלמן, קלמן,קלמן.... ככה עושים תחקיר?

במינימום של המינימום, היו צריכים לספר לנו - מתוך 80 החקירות -  בכמה היו ממצאים מהסוג המרשיע באמת בהצתה (בנזין, בקבוק מולוטוב, זרדים מוכנים, תיעוד). כי התחקיר נוקט כזו לשון מעורפלת משהו, שממנה אפשר להבין שהמומחים של רשות הכיבוי קבעו שזו היתה הצתה מכוונת בכל דליקה בה היו כמה מוקדים.
זו קביעה מהסוג שמזכיר את האימרה של הנרי פורד, על זה שברגע שמישהו מגדיר את עצמו כמומחה, הוא מפסיק להעסיק אותו, כי מומחים, בעיניו של פורד, הם אנשים שהפסיקו לחשוב. למה אני חושב ככה? במזג אוויר כזה נורא כמו שהיה לנו, עם רוחות עזות, כמה נדירה לדעתכם דליקה של יותר ממוקד אחד ? אתם לא חייבים לחשוב לבד. תיזכרו בתמונות שראינו מחיפה. ראינו כיצד הרוח מפיצה את האש בעצמה, בלי מעורבות אדם, כך שהמוקדים התפשטו להם בצורה מפחידה.

עוד דבר אחד היו צריכים לספר לנו בתחקיר הזה, האומלל, ולא סיפרו - האם קרה בהיסטוריה האנושית ש80 הצתות שונות בשבוע אחד הסתיימו ללא חשוד אחד עם ראיות נגדו ???

כמו שאנחנו יודעים לא אלמן ישראל. אם השב"כ היה מאמין שמדובר בגל הצתות, המודיעין הישראלי כבר היה מניב לנו חשודים. העובדות מדברות בעד עצמן - החשודים האחרונים בהצתות מכוונות על רקע לאומני שוחררו לאחרונה. לא ידוע כרגע על כוונה להגיש כתבי אישום בהקשר הזה (בניגוד להיבט הרשלני, של הצתת אש ביום של יובש נוראי ורוחות איומות).

ואתם? אתם עדיין מאמינים לסיפורים שהיה כאן גל של הצתות? לא ישנה לכם אם נראה לכם מפות של האיזור ונראה שהיה גל שריפות בכל הלבאנט, מצרים, ישראל, הרשות, ירדן, לבנון, סוריה וטורקיה. נכון ? תיארתי לעצמי.

אז בואו תחשבו על זה אחרת. מתי נעלמו ההצתות? לא מייד כשהחל לרדת גשם. זה התחיל כמה ימים קודם לכן כשהטמפ התחילו לרדת.
אולי יעזור לכם אם תיזכרו בסופרטנקר חסר התעסוקה של ביבי?
עכשיו תחשבו על זה. חבורת מציתים זדונית פועלת בישראל. עושה עבודה כל כך טובה שעל פי 'התחקיר' מיום ליום כמויות השריפות הולכת ועולה.
ופתאום - הם מפסיקים. איזו סיבה היתה למציתים להפסיק דווקא כשהלך להם כל כך טוב?

זה פשוט לא הגיוני.

אלא אם כן לא מדובר בהצתות. אם מדובר בעניין של טמפרטורות ויובש ורוחות, אז הכל מתחיל להסתדר.

אבל כדי שהכל יתחיל להסתדר, אתה צריך מומחים שיודעים להודות שהם לא יודעים הכל, שהם לא מכירים את המצב החדש, פרי שינויי האקלים, שבאים עם ראש פתוח. שמוכנים להודות שכוחות הכיבוי שלנו התמודדו באומץ רב אך בקושי עצום עם גל הדליקות הזה בעיקר בגלל שהמסקנות הלא נכונות הוסקו מאסון הכרמל. לישראל אולי יש כוחות כיבוי טובים בהרבה ממה שהיה לה אז, אך עדיין אין לה כוחות שמוכנים להתמודד עם רוחות השרקייה של הסתיו, ההולכות ומחמירות בגלל שינויי האקלים. אין לה מומחיות באקולוגיית האש החדשה המתפתחת כאן. גרוע מזה, ההכרעות על סוגי טייסת הכיבוי שהתקבלו, שהונחו, כרגיל בכלכלה נאו-ליברלית, לחסוך ולחסוך, הניבו לנו טייסת לעניים, ומה אפשר לעשות, וישראל חייבת טייסת כיבוי מליגת-העל אם חפצת חיים היא.

אז יש לנו מומחים שאולי חוששים להצטייר כמי שנתנו עצות לא נכונות. כמי שקיבלו החלטות לא נכונות. הרבה יותר נוח עם ההסבר הזה של הצתות. אפילו אם הוא כל-כך לא מתיישב אם המציאות שהוא פשוט לא יכול להיות נכון.

וזה לא חייב להיות ענין של מומחה שחרד למשרתו. מספיק שיש לנו כאן עניין עם מומחה שלא מסוגל להתמודד עם הרעיון שהוא טעה. שלא יודע לעשות בקרת איכות על החלטות. שלא יודע לבדוק מחדש שרשרת של השערות לוגיות. שלא מסוגל להתמודד עם האפשרות שהקונצפציה שלו היא שגויה מהיסוד. (כן - מהיסוד - כי מי שמציע שמדובר בהצתות בלי שמץ של ראיה על בסיס אינטואיציה, מי שיודע שהאפשרות להוכיח הצתה מחייבת מאמץ עצום של עבודת מחקר שדורשת לעתים חודשים, מי שמסיק מסקנות ממקבץ אירועים שמאפיין איזור מסויים ומחיל אותו על איזורים אחרים לגמרי שבהם האוכלוסיה אחרת לגמרי והמתחים אחרים לגמרי - צריך לזכור שיש אפשרות שנקודת המוצא שלו מוטעית, וחייב לבדוק ולשוב ולבדוק אותה).

כן, מה שחשוב לזכור כאן הן שתי נקודות פשוטות:
1. אם זה היה גל הצתה: אין לנו שום הסבר מדוע הוא נעצר ולא המשיך והסלים.
2. אם זה היה גל הצתה: אין לנו שום הסבר מדוע השב"כ לא עלה על עקבות המציתים עד כה.
ולכן, ההגיון מכתיב לנו מסקנה פשוטה על בסיס תער אוקהם: זה לא היה גל הצתה אלא אסון טבע.

אבל עם מומחים כאלה ועם פוליטיקאים ששמחים לקבל מידע כזה מהמומחים כדי לצבור עוד נקודות לקראת בחירות
ועם ציבור שהולך אחרי כל מה שאומרים לו עם ביקורתיות נמוכה להחריד,
המדרון החלקלק פתוח לגמרי לפנינו.

ממש כפי שפעם, בגולה, היו מאשימים את היהודים בכל אסון טבע שהיה נופל על האיזור. ואחרי ההאשמות היתה באה ההסתה. ואחריה - הפוגרומים.

זה עלול להיגמר באסון נורא. כי בניגוד להצתות האלה, אין לישראל שירותי כיבוי להסתה נגד מיעוטים. רק ראש ממשלה שלמרבה הזוועה, נראה בשנים האחרונות כאילו הוא החליט לחקות את הקיסר הרומאי נירון מהסיפור ההוא על רומא הנשרפת. סביר להניח שראש הממשלה שלנו לא החליט להאשים את הערבים באסון הטבע הזה. אבל סביר עוד יותר להניח שהוא ינגן בנבל ההסתה עד שדליקת השנאה תאכל את כולנו.

תגובה 1:

  1. ב"הארץ" השבוע דיווחו שהם פנו בבקשת חופש מידע לשירות הכבאות אך שם אמרו שעדיין אין דוחות חקירה מהשריפות, אבל לליבסקינד כבר יש דו"ח סופי על כל השמונים שנחקרו... מעניין, לא? https://mekomit.co.il/%D7%94%D7%A6%D7%AA%D7%95%D7%AA/

    השבמחק