11.9.2011

עיתונאי של אל-ג'זירה עצור בישראל בחשד למעורבות בפעולות חמאס

העין השביעית מדווחת על כך שסאמר עלאווי, עיתונאי בכיר באל-ג'זירה ומנהל משרדי הרשת באפגניסטן, מוחזק ונחקר בישראל כחודש על בסיס חשד למעורבותו בפעילות של חמאס.

מצד אחד, אחרי שנכוויתי בעבר בביקורת חריפה שמתחתי על רשויות הביטחון בפרשת אמיר מח'ול, שהתבררה כלא-מוצדקת על בסיס הידוע, יש תמריץ מסויים להימנע מהתייחסות נרחבת לפרשיה החדשה הזו.
מצד שני, יש תחושה עזה של אי-נוחות כאשר שומעים על עיתונאי הנחקר על ידי שירותי-בטחון, בכל הנוגע לפעולות שהוא טוען שהן חלק אינהרנטי מעבודתו כעיתונאי. אין ספק שעיתונאי הפעיל בתחום המדיני-בטחוני צריך להיפגש גם עם נציגיהם של ארגונים כמו החמאס וכמו אל-קאעידה. פגישות כאלה הן חלק לגיטימי ממרחב הפעילות העיתונאי, והמידע שאפשר להביא לידיעת הציבור באמצעותן הכרחי לצורך ניהול הדיון הציבורי החשוב (גם אם הבלתי נגמר) בשאלת זהות הארגונים (לוחמי חירות/לוחמי טירור/מחק המיותר). 

החמור באמת בעיניי היה ונשאר חוסר-הרגישות של שירותי-הביטחון של ישראל לעצם מהות הפעולה שהם מבצעים. מעצר של אדם הוא פעולה חריגה. יש בה פגיעה קשה בחירויות שלו ושל הקרובים לו המושפעים עקב מעצרו. מעצר של אדם שבתפקידו יש היבט ציבורי, היבט שבוודאי קיים בעבודה כעיתונאי, טומן בחובו פגיעה קשה גם בקהל רחב יותר - ציבור הקוראים של אותו עיתונאי וציבור העיתונאים העלולים להיות מושפעים מהמעצר. יש כאן גם סכנה לפגיעה בעצם המנגנונים הרגישים שנועדו לשמור על תקינותה של החברה הדמוקרטית.
כאשר שירות ביטחון מוצא לנכון לבצע מעצר שכזה, עליו לפעול בזהירות רבה במיוחד. לדאוג למינימום של ימי מעצר לפני שמגיע שלב האישום הפורמלי. לדאוג לליווי צמוד של בתי-המשפט. להקפיד לתת לציבור את הידיעה הודאית שמדובר בתהליכים הנעשים בגלוי, באופן ראוי ותקין, ולא במחשכים. 

כל זמן ששירותי הביטחון נמנעים מלעשות כן, ומתמידים בדרכי-פעולה שרב הנסתר על הנגלה בהן, גם כאשר אין הכרח בכך, יצדק כל אזרח שירגיש מודאג. גם אם במקרים בודדים יש הצדקה לדרכי-הפעולה האלה, הרי שהתמונה הכוללת היא של מדינה דמוקרטית הנדחפת לה במורד המדרון החלקלק על ידי שירותי הביטחון שלה, באין מעצור.

[עדכון: העין השביעית מעדכנת שסאמר עלאווי נשפט, הורשע, ושוחרר לביתו, מאחר והעונש שנגזר עליו חפף לתקופת מעצרו וחקירתו. ההרשעה, על פי הודאה, במסגרת הסדר-טיעון, היא בקשירת-קשר לביצוע שירות עבור התאחדות בלתי-מותרת, ובשפת בני-אדם: עלאווי הודה בהסדר-טיעון בפעילות עם אחרים לשיפור תדמיתו של החמאס. אי-הנוחות שהסיפור הזה מותיר אחריו רק הולכת וגדלה, ככל שמבינים את הדמיון להליכים של משטרים אחרים, שכל תכליתם היא לאותת לעיתונאים שכדאי להם ליישר קו עם השלטון. ]

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה