22.9.2015

כמה משמעויות אפשריות לנסיעת נתניהו לרוסיה

ביבי נסע לרוסיה, והתזמון של הנסיעה מוסבר היטב במה שקורה בסוריה, אבל צריך להבין שהנסיעה הזו, ככל הנראה, מסמנת משהו שעוד לא קרה בהיסטוריה של מדינת-ישראל ושבהחלט עשוי להיות חשוב יותר מכל דבר אחר (כולל איראן). 

אחת משלוש המעצמות הגדולות בעולם מגיעה לגבולנו, כך לפתע. יש לה עניינים לסדר בסוריה. 
אחרי שהמעצמה מספר אחת נכשלה בעיראק, מגיעה מספר שלוש כדי לסדר את הבלאגן שנשאר. 
למה היא עושה את זה? שאלה טובה: 
  • אולי מתוך הבנה שהדליקה שבוערת בעיראק-סוריה יכולה להמשיך לאורך המפרץ הפרסי ולהגיע עד לרוסיה עצמה, שתמצא עצמה עומדת אל מול החליפות הערבית המתחדשת. ואם חייבים להילחם, יגיד לעצמו שליט רוסיה, למה לחזור על השגיאות של סטאלין? לא עדיף להרוג אותם כשהם קטנים? 
  • אולי מתוך הבנה שנוצר כאן איום נוראי על בנות הברית האחרונות של רוסיה במזרח התיכון? שאי-התערבות תביא לכך שאט-אט גם האיזור הזה יהפוך להיות דמוקרטי, וימשיך את הבידוד ? 
  • אולי מתוך הבנה שנוצרה כאן הזדמנות אדירה להרחיב את האימפריה הרוסית, להשתלט על איזור שייתן לאמא-רוסיה גישה טובה למשאבי הנפט של המפרץ הפרסי ולנמלי מים חמים, בצורה שלא היתה לה, לרוסיה, כבר שנים רבות מאוד? הרי יש כאן סוג של חולשה של ארה"ב שלא תתערב, ושל סין שעדיין איננה חזקה מספיק להתערב, ושל אירופה קשישא שנראית כאילו ימיה הצבאיים הרחק מאחוריה, וכל זה אומר שאם פוטין רק ירצה - יושיט ידו וייקח. 

ומתוך ההסברים האפשריים - עולה השאלה - באיזו דמות נסע ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, אל רוסיה? האם כפרטנר שווה בשיח? האם כראש מדינה החושש מאיום חדש בגבולותיה ? האם כווסאל ? 

השאלה הזו חשובה מכפי שאולי התקשורת הישראלית נותנת לנו להבין. היא עשויה לצבוע את ימינו ושנותינו הבאים בצבעים שטרם ראינו כאן. והתשובה מהי ? 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה