10.11.2011

תודעה בתנועה

לפעמים כשאני משוחח עם ידידים ישראליים, אני מופתע לגלות שהם לא מבינים שהעולם משתנה מסביבנו. לא רואים את גודל השעה. המחאה החברתית הישראלית היא לא ייחודית לישראל. רגעים מהפכניים מקבילים בארצות שונות כבר קרו בעבר, אבל נראה שהגלובליזציה בכל זאת מביאה לתיאום גבוה יותר בין הרוח השורה במקומות השונים.

השינוי, כפי שכתבתי בעבר, אולי לא יגיע מייד, אבל השינוי התודעתי מתרחש אל מול עינינו. ברגעים אלה ממש.

הדוגמא של השבוע היא הבחירה שעשו בדה-מארקר לצטט את מאמרו של ג'ורג' מונביוט מהגרדיאן בו הוא מסביר (יש להודות בקיצוניות-מה) את האמת המרה על רובם של עשירי העולם, המאיון העליון:
  • "מרבית העשירים של היום הגיעו לשם מכיוון שהצליחו להשתלט על משרות מסוימות. השתלטות זו תלויה פחות בכישרון ובאינטליגנציה ויותר בשילוב של הניצול האכזרי של אחרים, כמו גם המקריות שבלידה, מכיוון שמשרות אלה נתפשות באופן בלתי פרופורציונלי על ידי אנשים שנולדו במקומות מסוימים ולמעמדות מסוימים. "
  • "מה שקרה ב-30 השנים האחרונות הוא ההשתלטות של קומץ אנשים על אוצר העולם כולו, בסיוע מדיניות ניאו-ליברלית שנכפתה על המדינות העשירות לראשונה על ידי מרגרט תאצ'ר ורונלד רייגן. "
  • "בין 1947 ל-1979 פריון העבודה בארה"ב עלה ב-119%, ואילו הכנסות החמישון התחתון של האוכלוסייה זינקו ב-122%. ואולם בין 1979 ל-2009 עלה פריון העבודה ב-80%, בעוד שהכנסות החמישון התחתון ירדו ב-4%. באותה תקופה, הכנסות המאיון העליון זינקו ב-270%. "
  • " בבריטניה, הכנסות העשירון התחתון ירדו ב-12% בין 1999 ל-2009. הכנסות העשירון העליון גדלו באותה התקופה ב-37%."
  • "הפוקוס הוא עכשיו על העשירים שלא עשו דבר בשביל לזכות בעושר זה - וכל היתר רוצים את הכסף שלנו בחזרה. "       
אפשר לקרוא את המאמר במקור - כאן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה