1.7.2012

איראן והגרעין והאינטרס הבטחוני הישראלי

נתקלתי שוב, בעודי מחפש משהו אחר, בראיון של משה "בוגי" יעלון עם הארץ, בו הוא מנסה לשוב ולהבהיר לכולנו שהגרעין האיראני הוא איום נורא לקיומנו ולהשריש בנו את הסיסמא "עדיפה הפצצה על פצצה".
כבר הסברתי עד כמה אין רציונליות בעמדתה של הממשלה הזו, המאיימת להביא עלינו את מלחמת יום-הדין במאמציה למנוע את בואו של יום-הדין, והמעדיפה להתמקד בתשובות צבאיות לאיומים תאורטיים במקום בתשובות ציוניות שיבטיחו את קיומנו לדורי-דורות, אבל שמתי לב שמשום מה הנרטיב של ממשלתנו הגורס שפיתוח נשק גרעין איראני הוא מאמץ התקפי בתכליתו מתקבל בתקשורת הישראלית ללא ביקורת כלשהיא, והדברים מחייבים לפחות השמעתה של דעה אחת אחרת.

כזכור, עיראק תקפה את איראן זמן קצר אחרי עליית המהפכנים השיעים לשלטון, ועשתה זאת בעידוד המערב ובתמיכתו, כשרק מאבק הירואי והקרבה עצומה אפשרו לאיראן לעמוד במערכה הכבדה. 
אותה איראן שגם קודם לכן הייתה מדינה שיעית בודדה המוקפת מרחב סוני עוין שישמח לראות בהעלמותה, הגיעה למסקנה הבלתי-נמנעת שהיא צריכה לפתח כושר הרתעה. וראה זה פלא -  פרוייקט הפיתוח הגרעיני האיראני התחיל בשלהי שנות ה-80', בעקבות מלחמת איראן-עיראק.
שאלת הצורך בנשק גרעיני לאיראן, ככל העולה מפרסומים בנושא, היא בקונצנזוס מלא בין אלו שאנו מכנים היום "רפורמיסטים" לבין אלו שאנו מכנים היום "שמרנים" בפוליטיקה האיראנית.

אין בסוגיית הגרעין האיראני חילוקי דעות של ממש בקרב הזרמים האיראניים השונים. כולם רואים אותו כמרכיב חיוני בביטחון הלאומי האיראני.

נשמע לנו מוכר ? כן. ככה בדיוק ישראלים מדברים על שאלת הצורך של ישראל בנשק גרעיני. 

אל תבינו אותי לא נכון - אני באמת חושב שישראל, לאור ההיסטוריה שלה, צריכה נשק גרעיני. 

אבל אם איראן מתאמצת כל-כך להסתיר את העובדה שהיא מפתחת נשק גרעיני, ואם יש אפשרות שהנרטיב שאני מציע כאן נאמן יותר למציאות מזה שמציעים בוגי, ביבי , ושות', האם לא צריך בכל זאת להשקיע קצת יותר מאמץ מודיעיני בפענוח כוונות האיראנים מאשר בבדיקת יכולותיהם ? ואם ייתכן שזה דווקא לא בלתי-הגיוני שאיראן זקוקה לנשק גרעיני למען בטחונה, האם לא ייטב לישראל, שאי-אז בעבר ראתה באיראן בת-ברית, להשתיק את סוגיית ההתגרענות האיראנית מאשר למקד את תשומת-לב כל העולם בה ? הרי ברור שנשק גרעיני בידי כל המדינות הסוניות במזרח התיכון הוא מסוכן בהרבה מאשר נשק גרעיני רק בידי ישראל ובידי איראן. אם איראן אכן נחושה בדעתה להגיע לנשק גרעיני - היא תגיע אליו. האינטרס הבטחוני הישראלי הוא שאם איראן אכן תעשה זאת, היא תעשה זאת בשקט כדי שלא יתחיל תהליך התגרענות כלל-איזורי. זה, אגב, גם האינטרס הבטחוני של איראן. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה