8.3.2011

לקראת גירוש ילדי העובדים הזרים

קראתי הסבר לא רע על התהליך שקדם לגירוש הקרב ובא של ילדי העובדים הזרים שנפלו בין החורים שבהחלטת הממשלה האחרונה.


בסופו של ההסבר שקראתי, הביע הכותב תסכול מהתופעה התמוהה, כשכל כמה שנים שבה מדינת ישראל ועוסקת בסוגיית ילדי העובדים הזרים הלא-חוקיים, כאילו מדובר בסוגיה שאין לה פתרון. והפנה לשני מסמכים שאולי יציעו הסבר אחר, למי שיהרהר בכך.

קראתי והרהרתי.

  1. המסמך הראשון - סטטיסטיקה של רשות ההגירה והאוכלוסין, לימד על כך שסוגיית ילדי העובדים הזרים הלא-חוקיים עומדת על 0.5 אחוז מסך בעיית העובדים הזרים הלא חוקיים, ושהרשות לא באמת מצליחה להתמודד עם הבעיה הזו.
  2. המסמך השני - מסמך של מרכז המחקר של הכנסת, לימד על כך שככל הנראה עובדים זרים מגיעים לישראל מסיבה עיקרית אחת: כדי לגבות מהם את דמי התיווך. כל אדם עם שכל ישר המהרהר במסמך הזה מסיק שכל זמן שלא יימצא פתרון לבעיית דמי התיווך, לא ניתן יהיה לדעת כמה עובדים זרים באמת צריך בישראל. אל תתבלבלו - דמי התיווך האלה עומדים על מאות מיליוני דולרים. גם כשהם מתחלקים בין הצד הישראל לצד הזר, מדובר בסכומים שיכולים להסיט מדרך הישר גם אנשים בכירים מאוד. בהיקף הזה של הסכומים, תמיד יהיה "כדאי" להביא לכאן עובדים זרים, ללא כל קשר לתועלת שיש או אין למשק הישראל מכניסתם לכאן.
ההרהורים הביאו אותי להציע תאוריית קונספירציה.

אחרי שמבינים את היקף התופעה, וכשמבינים שהתופעה לא תיפסק כל זמן שיהיו מי שירוויחו מכניסת עובדים זרים חדשים לישראל (בגלל דמי התיווך) , קל הרבה יותר לראות שילדי העובדים הזרים הם הסחת דעת צינית ומחושבת.

יש מי שמבקש להסיח את דעת הציבור ועושה שימוש ציני בסבלם של אחרים.
סבלם של '400 הילדים' נועד למנוע דיון ציבורי נוקב בסבלם של -

  • עשרות אלפי עובדים זרים שממשכנים את עצמם לדעת כדי להגיע לכאן;
  • בני העשירונים הנמוכים בישראל הנאלצים להתחרות על משרות דחק מול אנשים עניים אפילו מהם;

כתוצאה, נמנעת האפשרות - הריאלית לגמרי - לתקן את הנושא הזה, באופן ובדרך שיביאו רווחה גם לילדים, גם לעובדים הזרים וגם לעשירונים הנמוכים בישראל (אל תטעו: הפתרון מאוד פשוט. יש כאן דוגמא קלאסית לכשל שוק שהדרך היחידה לפתרונו היא על ידי הקמת רשות ציבורית מתאימה, וכללי הבאה של עובדים זרים שיאפשרו הגירת עבודה רק ממדינות שיעמדו בכללים שתתווה ישראל. לישראל, בתור "הקונה" יש הרבה יותר כוח מכפי שמספרים לנו, ויש הרבה יותר "מוכרים" מקונים בשוק העבודה הזה. די להביט במסמך רשות ההגירה כדי להבין מכמה מדינות בעולם מוכנים אנשים להגר כדי להגיע לישראל ולעבוד בה).

מיהו המבקש למנוע תיקון של הנושא הזה ? מיהו המבקש לפתור את הבעיה הזו ?
זוהי השאלה החשובה שצריכה לעלות מהדיון בגירוש ילדי העובדים הזרים. מי עומד מאחורי הסחת-הדעה הזו ?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה