9.3.2011

איך יודעים שמשא-ומתן מתקדם ?


ואלה! מדווחת ש-
"פגישתם של נציגי העובדים הסוציאליים ונציגי האוצר הסתיימה הערב (רביעי) בבית ההסתדרות בתל אביב ללא הסכמה. לדברי נציגי העובדים, השובתים זה ארבעה ימים, 'האוצר דבק בעמדתו לפיה לא ניתן להחיל הסכם קיבוצי על העובדים הסוציאליים המועסקים בעמותות'."
זו לא סתם עוד פגישה שהסתיימה ללא הסכמה. היתה גם עזיבה בכעס של הדיון(?), הבהרה מצד הממשלה שלא תהיה הצעה טובה יותר(??), והאיום הקלאסי בזעם האלים, סליחה, בצו מניעה:
"סגן שר האוצר, יצחק כהן, עזב בזעם את הדיון, ואמר כי "ראשי ההסתדרות ממציאים עובדים חדשים בעמותות. לא תוגש הצעה טובה יותר מזו שהגיש אתמול האוצר בדבר תוספות השכר למגזר הציבורי". גורמים באוצר ציינו הערב כי אם השביתה תימשך, ייתכן שתופנה בקשה לבית הדין לעבודה להוציא צו מניעה נגד העו"סים ולכפות עליהם לשוב לעבודה."
הממשלה, כהרגלה במצבים האלה, גם מחזיקה בעמדות סותרות. מצד אחד, כאמור לעיל, אי אפשר להחיל הסכם קיבוצי על עובדים סוציאליים במיגזר השלישי. מצד שני -
"סגן השר כהן, הוסיף כי הצעת האוצר מאתמול בנושא העמותות עומדת בעינה. 'הצענו לעובדים הסוציאליים בעמותות שכר שלא יפחת מ-6,000 שקלים, אך נציגיהם דחו זאת, למרות שיש ביניהם כאלה שמרווחים רק 1,500 שקלים בחודש'."
מהצד השני, מבטיחים לנו מנהיגי השובתים שהשביתה תימשך עד לכניעה מוחלטת של המדינה, סליחה, לקבלת כל דרישות השובתים, ומאשימים את המדינה בהאשמות שבהתבסס על הצהרות הצדדים עד כה, איך נאמר ? לא מחזיקות מים...
"יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, איציק פרי, הבטיח כי השביתה תימשך עד שייענו כל תביעות האיגוד, ואבי ניסנקורן, יו"ר האיגוד המקצועי בהסתדרות, תקף את נציגי האוצר בחריפות. לדבריו, 'המשרד מוכן לתקצב את העמותות, אך לא לפקח כי מנהליהן יעבירו את הכספים לעובדים. המדינה רוצה לשמר את המצב הקיים'."
לפעמים אתה שואל את עצמך, 'לא נמאס להם לשחק את המשחק הזה ' ? ואתה תמה האם באמת כל צד נאמן עד הסוף לתפקידו, גם שם בפנים, בחדר, כשאף אחד לא רואה אותם. או שמא בפנים הם מפסיקים לשחק, צוחקים ומתבדחים, ורק כשהם יוצאים הם שבים ללבוש את המסכות.

מצד שני, זה ברור שהמדינה לא יכולה להעלות את השכר כך סתם אל מול הדרישה הראשונה. כי הרי אם היא תעשה את זה, מייד יבואו כל האחרים ו-"ירצו גם". בישראל אף אחד לא רוצה להישאר פראייר. ולכן, גם כששר האוצר אומר שהשביתה מוצדקת , המשרד שעליו הוא מופקד לא ייענה לדרישות באופן מיידי, אלא רק לאחר שיובהר לכל ה-"רוצים גם" הפוטנציאליים, שהעלאת שכר מהסוג שהעובדים הסוציאליים מקבלים מחייבת ייחודיות. אתה גם צריך להימנות על מיגזר חיוני במיוחד, וגם צריך להיות מוכן להאבק במשך זמן ממושך מספיק, עד שהשביתה תצא מהאף של כל בני-ישראל.

על האפשרות התאורטית המוזרה, שממשלת ישראל תארגן מחדש את רף השכר בצורה יעילה והוגנת, ותעדכן את השכר ביוזמתה, באופן סדור מדי כמה שנים, אין מה לדבר. זה לא יכול לקרות בפרטצ'יה. כאן מקבל רק מי שהוא מאורגן מספיק וחזק מספיק כדי להפגין יכולת לשיבוש החיים הציבוריים.

ולהשומע ינעם. או שלא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה