4.4.2012

בחירתו של נתניהו (על 3 שנים לממשלת נתניהו וסרטון אחד)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ערך מסיבת עיתונאים אמש, במלאת 3 שנים לכהונת ממשלתו. אפשר לקרוא את הטקסט המלא של מסיבת העיתונאים באתר משרד ראש-הממשלה. יש גם מצגת (זהירות, קובץ PowerPoint!). מדובר בהתחלה של קמפיין המסוכם בסרטון  "מתחילים שנה רביעית", ואל תטעו - זוהי תחילתה של מערכת-הבחירות של נתניהו.






תאמרו לי - אבל הוא הצהיר מפורשות במסיבת העיתונאים "אני לא מתכוון להקדים את הבחירות, אין לי כוונה כזאת, אני לא מתכוון ליזום את זה. אם מישהו ירצה בחירות, אנחנו לא חוששים מזה, אבל אני לא מתכוון ליזום את זה" , לא ?

כן. הוא הצהיר. ברור שנתניהו קרא כמה דפים בספרו (שטרם נכתב) של יאיר לפיד "איך לנהל מערכת בחירות בלי להיות כפוף להגבלות החוק", וכתלמיד מצטיין הוא כבר מלמד את האחרים. כל זמן שנתניהו לא מודיע על בחירות, הוא יכול להשתמש בכל במה שעומדת לרשותו כראש-ממשלה כדי להבהיר עד כמה ממשלתו השיגה והצליחה. מדובר בקמפיין רב-תכליתי. לא רק שהוא מנסה לקבע בתודעה הישראלית את הישגי הממשלה, אלא שהוא מנסה להקדים את המחאה החברתית של הקיץ ולעקר אותה מתוכנה.

בעוד שכמהלך בחירות אל מול מפלגות אחרות בהחלט אפשר להעריך את המאמץ הערמומי והנאה הזה, כמהלך שנועד להתמודד עם המחאה החברתית, נדמה שעדיין - לשכת ראש הממשלה פשוט לא מבינה את מה שקורה סביבה.

לא שלא מגיע קרדיט לממשלה. מגיע לה - על מהלכים רגולטוריים מאוד אפקטיביים בשוק הסלולר; על שמירת המגמה שהתחילו ממשלות קודמות של הגדלת תקציבים למגזרים הלא-יהודיים; על המשך תכנון תשתיות ותחבורה; ועל מהלכים אחרים.


אבל קשה שלא לראות חלק ממהלכי ההסברה האלה ולא לגחך.
נתניהו מתהדר במהלכים שעוד לא התחילו להשפיע בתחומי הדיור והחינוך, כאילו לא מדובר בממשלה שמלאו כבר 3 שנים לכהונתה. נתניהו מתהדר בשיפור תשתית התחבורה, אבל מביא דוגמאות למהלכים שהתחילו תחת ממשלת שרון וממשלת אולמרט. נתניהו מדבר על ממשלות שחשבו שהן ישיגו צמיחה על ידי הגדלת גרעון, ומשקר פעמיים  -

  1. במבט על העשור האחרון לא הייתה ממשלה עם גרעון גדול יותר מאלה שבהן נתניהו היה שר אוצר או ראש-ממשלה. 
  2. הגרעון שממשלת ישראל מרשה לעצמה כפוף להשקפות העולם הכלכליות של פקידי האוצר. כתוצאה, תוואי הגרעון הישראלי מנוהל מאז 1985, רוב-רובן של השנים, בקפידה רבה מאוד, וכמעט ללא חריגה. אין שום הבדל בין הממשלות השונות שכיהנו לאורך התקופה הזו. 

אבל זה לא רק מעלה גיחוך. זה גם מכעיס. שקר הגרעון של נתניהו הוא גרוע במיוחד, כי הוא מתעלם מנקודה בסיסית אחת - יש קשר הדוק בין מיסוי וגרעון. כשהמדינה מחוייבת לשני מהלכים - הורדת מיסים ושמירת תוואי גרעון, אין לה ברירה אלא לקצץ בתקציבים. התקציבים שהכי קל לקצץ בהם הם תקציבי הרווחה. אם המדינה היתה מחוייבת למדיניות חברתית הוגנת ולשמירת תוואי גרעון, הפתרון היה פשוט - העלאת מיסים באופן צודק ואחראי. אפשר לעשות את זה. הכלכלנים הכי מוערכים בעולם מציעים את זה.  אפילו בארה"ב מדברים על זה.

אבל נתניהו לא מחוייב למדיניות חברתית הוגנת. הוא מחוייבת לרווחתם של העשירים. 


ומי שהכין את הסרטון עבורו, בחר בקוים עליזים. עליזים מדי עבור מי שאינו עשיר בישראל.

כל מי שהיה טורח להקשיב לרחשי-עמו, היה מבין שרבים - רבים מדי - חשים חוסר-שביעות גובר והולך על רקע הפערים שלא הצטמצמו, על רקע המציאות הישראלית החברתית הלא-פשוטה.

 מצבה הכלכלי של ישראל איתן ? נהדר ! אבל הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הרי הודיעה לפני שבוע, על שיעור אבטלה של 6.5% בהתאם לשיטת החישוב החדשה. גם אם מצבה של המדינה שפיר - מה מצבם הכלכלי של המובטלים האלה ? 

מצבה הבטחוני של ישראל שפיר ? נדמה לי שבהקשר הזה יש תושבים בדרום הארץ שיגרסו אחרת, ולא במקרה - רק לפני 3 שבועות הם עוד נדרשו למצוא מסתור מרקטות

מצב מערכות הבריאות של ישראל נהדר ? האומנם יש עוד מישהו בישראל שלא יודע שהמחסור באחיות בבתי-החולים הוא הגבוה מכל מדינות ה-OECD

מצב מערכת החינוך הישראלי משתפר ? מישהו באמת מאמין שרפורמת החינוך חינם מגיל 3 תפעל במלואה בספטמבר ? 

ישראל היא מדינה שבה ילדים נתפשו בגניבה כדי שיהיה למשפחתם מצרכים לליל-הסדר; ישראל היא מדינה שבה מחירי האנרגיה והחשמל העולים מהווים בעיה של ממש לעשרות אלפי ישראלים, וכתוצאה רבים ובהם אלפי קשישים עניים לא יכלו להרשות לעצמם לחמם את ביתם בחורף האחרון.

קשה שלא לראות את מהלכי ההסברה האלה ולא לכעוס. דוגמא נהדרת לנתק של הממשלה הם דברי שר הרווחה, משה כחלון, שביקר לקראת הפסח את דרכי פעולת העמותות שמשפילות את הנזקקים כשהן מצלמות אותם לצורך הפקת סרטי גיוס משאבים. ביקר ושכח עובדה בסיסית - לולא אוזלת-ידה של הממשלת וקיצוצי מדיניות-הרווחה, לא היה צריך את העמותות האלה. לולא מדיניות ההפרטה המטורפת שבנימין נתניהו הוא אבירה, לא היה צריך עמותות, ועובדי משרד הרווחה היו פועלים בהתאם להנחיות השר שלהם, ומכבדים את אזרחי המדינה. לולא קיצוץ תקציבי הרווחה, לא היו כל-כך הרבה נזקקים.

ראש הממשלה בחר לפתוח את מערכת-הבחירות שלו במהלך זחוח ומלא שביעות-רצון עצמית. וזה מאוד מצער ומאוד מכעיס.

עם כל הכבוד למאמצי-ההסברה של ראש-הממשלה, כדאי שהוא יהיה ער יותר למהלכים הגדולים המתרחשים במזרח התיכון, ויבין שתהליך דומה קורה כאן - בישראל.

מי שרוצה למצוא תמיכה בגלי המחאה החברתית צריך היה לומר דברים אחרים לגמרי: קשה לחיות בישראל ב-2012. השינויים שנעשו היו רק ההתחלה. אנחנו עוד נהפוך את ישראל למקום שטוב לחיות בו. זו משימתה הלאומית של ממשלה אחראית וחברתית.

נתניהו בחר אחרת.

עכשיו תור האזרחים. קודם כל - להביע את דעתם על בחירתו של נתניהו, וכשיגיע הזמן - לבחור אחרת בעצמם. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה