11.6.2012

גזר דין אכזרי מאוד לילדים בשנים הקרובות

דה-מארקר עוקב אחרי יישום הרפורמה לחינוך חינם מגיל 3 , ומסכם: "הרשויות המקומיות נמצאות מאז הקיץ האחרון במרוץ נגד השעון - בעוד חודשיים וחצי תתחיל שנת הלימודים הבאה, ועליהן לבנות כמה שיותר גנים כדי לקלוט אלפי ילדים...כבר עכשיו ידוע שלכ-40 אלף ילדים בני 3-4 לא יהיה מקום בגנים החינמיים...

בתל אביב בונים גנים בקומות, בחיפה ממירים בתי כנסת לגנים, ובהרצליה הודיעו להורים שיימצא מקום לכל הילדים, אבל רק אחרי סוכות. למרות זאת, במשרד החינוך גאים במהלך הענק שהובילו בחודשים האחרונים ושעלה על הציפיות - לפי נתוני המשרד, עד תחילת שנת הלימודים ייפתחו כ-866 גנים חדשים, וכ-428 גנים פרטיים נוספים קיבלו רישיון ויוסבו לגנים ציבוריים - כך שלכ-85% מבני 3-4 תימצא מסגרת חינוכית, ובהם כמחצית מ-80 אלף הילדים שהיו עד כה ללא מסגרת חינוכית.... הנתון מעודד מבחינת היכולת של משרד החינוך להשלים את המהלך בשלוש השנים הקרובות - שבסופן ייכנסו בני 3-4 למסגרת חוק חינוך חובה. מה גם שהמשרד הצליח לגייס כ-2,600 גננות חדשות.

הבעיה היא שמערכת הגנים הזאת מסתמנת כאחת הצפופות בעולם. משרד החינוך הציב תקן של 31 תלמידים בכל גן, בדומה למצב בגני הילדים הקיימים, עם סייעת אחת וגננת אחת (בפועל, מספר הילדים הוא 31-35). מערכת החינוך לגילאי הרך בישראל היא כבר כיום אחת הצפופות מבין מדינות OECD, אחרי מקסיקו וטורקיה, עם 22.6 ילדים לכל גננת, לעומת 14.4 בממוצע במדינות OECD. עם זאת, כשבוחנים את היחס בין מספר אנשי הצוות בגן לילדים, מצבנו טוב יותר מהממוצע ב-OECD, עם 11.1 ילדים לאיש צוות לעומת 13.1 במדינות הארגון.... 

באחרונה הודיעו 200 סטודנטיות בשנה השלישית לחינוך לגיל הרך במכללת לווינסקי כי הן מסרבות לקחת חלק ברפורמה בתנאים הנוכחיים. גם פרופ' פנינה קליין, כלת פרס ישראל לחינוך, שכמומחית לגיל הרך היתה חברה בוועדת טרכטנברג, מבקרת את אופן יישום המלצות הוועדה. 'פתיחת מסגרות בלבד, בלי דאגה לאיכות הטיפול הניתן לילדים, היא עצימת עיניים ועלולה לגרום לנזקים התפתחותיים' .... קליין, שב-2008 עמדה בראש ועדה לבחינת איכות החינוך בגיל הרך, שהמליצה לממשלה להגביל את מספר הילדים בני 3-4 בגנים ל-14-16, מוסיפה כי 'כיום, המשמעות של חינוך חינם בגיל 3-4 פירושה הכנסה של כ-35 ילדים לכיתה אחת עם גננת אחת וסייעת אחת. זה לא עומד בדרישות המינימליות של טיפול בילדים בגיל הזה. אנחנו חותמים על גזר דין אכזרי מאוד לילדים בשנים הקרובות .... המחקרים מצביעים על נזקים פוטנציאליים כאשר לא מעניקים לילדים חינוך איכותי כבר בשלבי ההתפתחות המוקדמים, ולכן המצב הנוכחי מדאיג' ".

כשמדברים על כיתות-גן של ילדים בני 5 בהן יש 30+ ילדים עם גננת וסייעת, זה נשמע מזעזע. עכשיו דמיינו לעצמכם ילדים בני 3 באותו המצב. לממשלה כנראה לא ממש משנה איזו מציאות היא יוצרת. הרי נתניהו לא יהיה ראש-הממשלה כשהילדים האלה יהפכו לאזרחים בוגרים. לעומת זאת,  כעת חיה הוא יכול להציג עצמו כמי שהבטיח ופועל לקיים. כמו בסוגיות אחרות (ראו למשל הגישה הממשלתית למבקשי-המקלט או הגישה הממשלתית לשאלת הגרעין האיראני) נראה שהממשל הזה שבוי יותר בדימויים מאשר בעשיה שנועדה להשפיע על המציאות ולשנותה לטובה. 

אבל רק האזרחים יכולים לבחור האם להישבות בדימוי, או להביט למציאות הקרה והאכזרית בעיניים פקוחות. 

ואם הם לא יעשו כן, הילדים שלהם יסבלו. לא הילדים של נתניהו. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה