10.6.2014

זה טעים לאכול כובעים: הבחירות לנשיאות אחרי הסיבוב הראשון

האפשרות לעקוב אחרי בחירות חשאיות שהמתמודדים בהן צריכים לשכנע אלקטורט נתון (הכנסת) היא הזדמנות-פז לכל מי שמתעניין בתהליכי-בחירות, תהליכים פוליטיים, ודינמיקות קבוצתיות של בחירה במצב שבו הממון ותקשורת ההמונים אינם המפתחות לנצחון. 

מהבחינה הזו, הבחירות לנשיאות הן תענוג לכל מי שנהנה מעניין כאמור, וגם אני עוקב אחרי הבחירות בחדווה רבה. 

עם זאת, חדווה לחוד, והצורך להודות בטעות לחוד. לא מכבר כתבתי פוסט ובו התיימרתי לחזות את תוצאות הבחירות האלה, וטעיתי, פעמיים: 
ראובן ריבלין אומנם הגיע ראשון בסיבוב הראשון, אבל לא זכה לרוב מוחלט, ולכן יש צורך בסיבוב שני.
לא זאת בלבד שמאיר שטרית לא קיבל מעט קולות, אלא שהוא התגלה כסוס השחור של המירוץ, והגיע שני. 

ראובן ריבלין:  44 תומכים.
מאיר שטרית: 31 תומכים.
דליה איציק: 28 תומכים.
דליה דורנר: 13 תומכים.
דן שכטמן: 1 תומך.

בסך הכל אושרו 117 קולות תקינים. שתי הצבעות נפסלו בשל הצבעה כפולה וחבר הכנסת אברהם פורוש מיהדות התורה לא נכח בהצבעה מאחר והוא נמצא בחו"ל.

ברגעים אלה מתנהלת ההצבעה בסיבוב השני, וינצח בו מי שישיג רוב. בסיבוב הזה, בניגוד לראשון, אין צורך ברוב מוחלט. 
ההתמודדות היא בין ראובן ריבלין לבין מאיר שטרית. 

דליה איציק קראה למי שתמך בה, להצביע בסיבוב השני למאיר שטרית. אם אכן כך יקרה, ייתכן שרובי ריבלין ינחול בפעם השניה ברציפות בה הוא מתמודד על נשיאות המדינה הפסד, שכן אז יזכה מאיר שטרית ל-59 תומכים וכדי שריבלין יגבור עליו, הוא צריך שכל תומכי דורנר, התומכת בשכטמן, ושני המצביעים שקולם נפסל בסיבוב הראשון, כולם יתמכו בו. הייתכן? 

קשה לדעת. שאלת המפתח היא מה יניע את המצביעים. האם הפער האידיאולוגי שבין שטרית לריבלין? ריבלין סובל מכך שדווקא בקרב הקרובים לו בדעותיו ממחנה הימין יש המתנכרים לו, לאור העדפתו אידיאלים של דמוקרטיה על פני אידיאלים אחרים של הימין. לכן אנשים כמו ליברמן, למשל, מתנגדים למועמדותו. האומנם הם יעדיפו את מאיר שטרית על פניו? 

בפוסט הקודם ביססתי את תחזיתי על ההנחה שהכל אישי, ושביחסים האישיים ריבלין, יותר מכל אחד אחר מהמתמודדים, מסוגל לקשור קשר אישי קרוב. האומנם יוכרעו הבחירות האלה לא על אלה שנקשרו בריבלין, אלא על אלה שלמדו לשנאו? 

אני עדיין סבור שריבלין צפוי לנצח, אבל עם שאריות כובע לעוס בפי, אני בהחלט מודע לאפשרות שבתחרות בין ריבלין לשטרית, בכנסת בשליטת קואליציית מרכז-ימין, דווקא המתמודד הימני יותר יפסיד למתמודד המרכזי יותר. 

בעוד זמן קצר נדע. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה