23.1.2013

לפיד אומר לא לגוש חוסם, ויורה לעצמו ברגל


מצד אחד - זה ברור. עם מפלגת מרכז כה גדולה, הוא חייב להיכנס לקואליציה. אחרת היא עלולה להתפורר לו בידיים תוך שנה. 

מצד שני - ההשלכה הזו לכל-רוח של מנוף לחץ אפקטיבי כנגד בנימין נתניהו, ההתנכרות לאפשרות שיתוף-פעולה יצירתי בנושאים של קירבה אידיאולוגית עם מפלגות המרכז-שמאל האחרות ועם המפלגות הערביות (גם הם אזרחים, מר לפיד), וההצהרה כי פניו לקואליציה, משמעותה פשוטה: עמדתו במו"מ הקואליציוני, כבר עתה, גרועה יותר משל הצד השני.

את זה יאיר לפיד הצליח לעשות במו ידיו, פחות מ-24 שעות מאז שזכה ל-19 מנדטים מאזרחי ישראל. 

יתרה מכך, האפשרות שבכל זאת, למרות דברים די ברורים שאמר בעבר, הוא מאותת שהוא עשוי להיכנס לממשלת ליכוד-ביתנו, ש"ס ומפד"ל, בלי שותפים אחרים מהמרכז או מהשמאל, מעידה על לחץ מסוים. הייתכן שכובד האחריות שהטילו 19 המנדטים על כתפיו גורם לו, כבר עתה, לפיק ברכיים ? 

מבין התפקידים המוזכרים כאלה שיוצעו ללפיד, היו שניים מעניינים במיוחד -

  1. שר החוץ, תפקיד אותו אולי לפיד יוכל למלא היטב, אך שאינו עומד בקנה אחד עם מחוייבותו המוצהרת לשיפור מצבו של המעמד הבינוני בישראל. 
  2. שר האוצר, הצעה מעניינת של  אביגדור ליברמן. הצעד השנון והערמומי הזה, שקשה להאמין שלא תואם בין ליברמן לנתניהו מראש, מציב את לפיד לפני פיתוי אדיר וסיכון אדיר - 
  • בהסכם קואליציוני נכון, זה עשוי להיות תפקיד חייו של יאיר לפיד.אבל בלי השינויים המתבקשים בבירוקרטיה ובסמכויות המשרדים, שר האוצר לפיד עלול למצוא עצמו כפוף לשר-העל נתניהו, ממלא את הוראותיו, ונושא באחריות לתוצאות העגומות במקום האחראי האמיתי, ממש כמו יובל שטייניץ. לא רק הסמכויות ישפיעו. תקציב, כזכור, מאשרים לא רק בממשלה אלא גם בכנסת. בגלל זה נאלץ נתניהו ללכת לבחירות מוקדמות. כך שגם על תכני-המדיניות צריך יהיה להסכים, עם כל השותפות לקואליציה. העובדה שלפיד הוא נאו-ליברל, בדומה לנתניהו, איננה מספיקה, נוכח מציאות בה ההכנסות אינן מספיקות לכיסוי ההוצאות, והשותפות לקואליציה אינן תמימות-דעים לגבי ההוצאות החשובות יותר והמיותרות יותר.
  • אם לא יידע לעגן את מחוייבות הקואליציה לתמוך במדיניות הכלכלית שלדעתו תוביל את המשק לשגשוג ממנו ייהנו אזרחי-ישראל כולם, לפיד עוד עשוי למצוא עצמו מתוייג, מזוהה ונזכר בתור שר-אוצר כושל ושנוא, וזאת בגין מצב כלכלי שירש אך לא הוא יצר. 

התנהלותו הראשונית של לפיד מטילה ספק גדול ביכולת שלו להתמודד עם המורכבות הפוליטית הזו בהצלחה. הייתכן כי הוא הצליח מוקדם מדי ? מהר מדי ? הגיע גבוה מדי ? 

חובת ההוכחה עליו. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה