11.11.2012

שוב התלקחות בעזה. שוב ? למה ?

ושוב רצועת עזה מתלקחת. ושוב ממשלת ישראל מטילה את האחריות על הישות המדינית המנהלת את עזה ועל הארגונים הפועלים מתוכה, ושוב דוברי הארגונים מאשימים את מדינת-ישראל באחריות להסלמה.

יותר מ-50 רקטות נורו אמש מתוך עזה על ישראל.  היקף הפעילות הזה מעיד על כך שמדובר בפעילות של חמאס ושל כל הארגונים, ולא במציאות הקודמת, בה חמאס ישב על הגדר ואולי אף התנגד לביצוע של חלק מהפעולות.

השינוי במציאות הזו, לאחר הפוגה קצרה בזמן ביקורו של האמיר של קטאר ברצועה, איננו מקרי.

במהלך אוקטובר ישראל בחרה לבצע פעולת חיסול בולטת במיוחד: הישאם סעידני, מנהיג הארגון הסלפי-עזתי "א-תווחיד ואל-ג'יהאד", שנחשב לבעל התפקיד הבכיר ביותר בתשתית הטרור של הג'יהאד העולמי בעזה. החיסול הזה התחיל שרשרת  אירועים מסלימים שהביאה אותנו עד הלום, ובמסגרתה אף נפל דבר: נורה מעזה, לראשונה, טיל סטרלה נגד-מטוסים, שהחמיץ את מטרתו.


בהתחשב בהיקף המהלכים של הארגונים השונים (דוגמא, ועוד דוגמא, ועוד דוגמא), ובהתחשב בהיקפי המהלכים של צה"ל (דוגמא, ועוד דוגמא ועוד דוגמא), קל להעריך שההסלמה עתידה להתגלגל לפעולה נרחבת של צה"ל ברצועה. הסמיכות של מבצע עופרת יצוקה לבחירות לכנסת ה-18 הרי לא היתה מקרית לגמרי. גם אם מדובר בשרשרת שמתחילה בגלל רצונם של ארגוני הטרור לשים את הסוגיה הפלסטינית במרכז הבחירות בישראל, וגם אם מדובר בשרשרת שמתחילה בגלל רצונם של מנהיגי ישראל לשים את הסוגיה הפלסטינית במרכז הבחירות בישראל, כך או כך, אין אזרחים שיוצאים מורווחים מהמהלכים האלה. אזרחי עזה ייפגעו ויסבלו כנראה יותר מכולם, מאחר והקרבות יתנהלו ליד בתיהם,  אבל גם אזרחי ישראל יפסידו: כי בחירות שיכלו להתנהל סביב סוגיות חשובות ומכריעות בנוגע לאופייה של המדינה, יוסטו שוב לשאלה הישנה-נושנה של נצים מדיניים לעומת יונות מדיניות. 

בשאלה הישנה-נושנה הזו, כל זמן שהדיון יתנהל תחת הרושם של תהליך אוסלו ופירותיו, הנצים צפויים לזכות ליתרון 
בולט. אז למישהו יש עוד ספק שישראל הולכת למבצע רחב-היקף בעזה במהלך החודשיים הקרובים ? 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה