19.3.2015

נתניהו שוב נסוג (הפעם - מהתנגדותו למדינה פלסטינית)



רגע... הוא לא אמר בראיון ממש ממש לא מזמן שלא תקום מדינה פלסטינית?


אבל עכשיו הוא משנה את דעתו. שוב. למה ? 

ההסבר ההגיוני היחיד הוא שנתניהו לא בנה אסטרטגיית יציאה מהמצב שבנה בתעמולת הבחירות שלו. 
אז עכשיו הוא בונה אותה. 

הוא חייב להכחיש את שהצהיר קודם לכן. אחרי הכל, מה שאפשר להגיד לאזרחי ישראל זה לא מה שאפשר להגיד לעולם. בניגוד לדימוי מלא-העוצמה שהוא הציג במהלך מערכת-הבחירות, בעולם 'האמיתי' ראש הממשלה של מדינת ישראל תלוי - מאוד - ברצונה הטוב של ארה"ב. 

מערכת הקרבות הדיפלומטיים שמנהלת הרשות הפלסטינית נבלמה עד כה בנקודות המפתח רק הודות לנכונות של ארה"ב לגונן על ישראל. בלי המטריה הדיפלומטית של ארה"ב, ישראל היתה מוצאת את עצמה במהלך השנים האחרונות, בתקופה שהחלה במתקפה הדיפלומטית הפלסטינית לקראת ספטמבר 2011, במצב דומה לזה של דרא"פ לפני ביטול האפרטהייד. 

עכשיו, ארה"ב מבהירה שנוכח דבריו של נתניהו עצמו, יש צורך במחשבה מחדש על עמדתה לגבי המדינה הפלסטינית. כי היא שוקלת להסיר את הווטו באו"ם על הקמת מדינה פלסטינית, לתמוך בהחלטה של מועצת הביטחון שתכיר בגבולות של המדינה וכן תכיר בעצמה במדינה פלסטינית. השלכות הרוחב של התנהלות כזו מצד ארה"ב עלולות להיות איומות מבחינת ישראל. מאז בחירתה המפתיעה של ארה"ב בהנהגת אובמה להעניק לנתניהו הגנה מפני הקמפיין הפלסטיני להכרה בינלאומית במדינה הפלסטינית (שהחל ב2011) ישראל נהנית ממצב שתלוי - כחוט השערה - ברצונה הטוב של ארה"ב.

התזמון לא היה יכול להיות גרוע יותר. גם כך נראה שארה"ב שוקלת מחדש את מערך הבריתות שלה במזרח התיכון. ארה"ב צריכה מזרח תיכון יציב בגלל האינטרסים שלה עצמה. ישראל לא יכולה לבצע עבורה את כלל משימות הייצוב להן ארה:ב נדרשת ואינה רוצה לבצע בעצמה - בלוב, בסוריה, בעיראק, ובמפרץ הפרסי.מהפרספקטיבה של ארה"ב היא לא יכולה לקבל עוד את הדוקטרינה של ישראל בת בריתה, המעצמה החזקה ביותר במזה"ת. מבחינת ארה"ב יש הכרח במזה"ת חדש שבו מצרים, ישראל, איראן וערב הסעודית מתקיימות במקביל כמעצמות אזוריות המשליטות סדר. וב-pax americana הזה יש הכרח בפתרון הבעיה הפלסטינית, כדי לתמוך ביציבות במצרים, כדי לוודא שירדן תישאר יציבה ולא תצטרף לדומינו של דעא"ש, וכדי לנסות וליצור רוח גבית למדינות המתונות של המזרח התיכון.

זה יכול להסביר למה ארה"ב וישראל לא רואות עין בעין את רמת הפיקוח הנדרשת על תוכנית הגרעין של איראן. זה בוודאי מסביר למה ארה"ב לא תקבל עוד את ההתנהלות של נתניהו. וכל זה היה נכון עם כל נשיא אמריקאי, אבל הנשיא הספציפי הזה הותקף אישית על ידי נתניהו בראשית החודש הזה, בנאום הקונגרס המשותף. לברק אובמה נותרו כשנתיים בתפקידו כנשיא ארה"ב. אם הוא אנושי, הוא לא ייתן לנתניהו להמשיך ולשחק בו. ולמרבה הצער, יש לו את הסמכויות הנשיאותיות לעשות את מה שהוא צריך. ואם מה שהוא רוצה לעשות מבחינה אישית נתפש כזהה למה שטוב לארה"ב מבחינה מדינית (על ידי חלק מהאנליסטים) ואם זה נתפש כמוסרי על ידי חלק מהציבור, איזו סיבה יש לו לא לעשות זאת? 

ולתוך הקלחת הזו הוסיף נתניהו את הבטחתו שלא תקום מדינה פלסטינית בכהונתו כראש ממשלה. ועכשיו הוא חייב לפעול. אם הוא חפץ לשקם את היחסים עם ארה"ב, הוא חייב לעשות את כל מה שצריך כדי להסביר וכדי לשכנע וכדי לתקן את שקלקל. 

אז נתניהו בונה - באיחור - אסטרטגיית יציאה. האם הוא חושב שהיא באמת תצליח? 

אולי הוא לא חושב שזה באמת משנה. אולי הוא חושב שהוא רק צריך לספק לארה"ב תירוץ מדוע היא יכולה לתמוך בארה"ב למרות שלל המדינות האחרות בעולם הסבורות שהגיע הזמן לתמוך במאבק הפלסטיני למדינה, בלי קשר לישראל. אולי הוא חושב שהוא רק צריך לספק למתנגדי אובמה תירוץ סביר להמשך תמיכתם בנתניהו. 

יכול להיות שנתניהו יצליח מסיבות שאינן תלויות בו. אחרי הכל, אל מול אלה בארה"ב הסבורים שתהליך שלום ישראלי-פלסטיני יוביל את המזרח התיכון כולו למקום טוב יותר, עומדים אחרים בארה"ב הסבורים שסופו של תהליך כזה יהיה בדיוק כמו תהליך אוסלו - אש ודם ותמרות עשן שרק ידרדרו עוד יותר את המזרח התיכון.

אבל הויה דולורוזה של נתניהו לא תהיה קצרה. מסיבה פשוטה מאוד - הוא הרשה לעצמו יותר מדי בהתנהלות הבינלאומית שלו. כעת הוא ייאלץ להתמודד עם כל אלה שיבקשו לסגור איתו חשבון. 

חבל שאת המחיר שנתניהו אמור לשלם עלולים לשלם כולנו. כיצד? כי יכול להיות שנתניהו לא יצליח לשכנע. ובמצב שיווצר, לראשונה בתולדותיה, ישראל עלולה לעמוד אל מול משטר סנקציות בינלאומי שתכליתו אחת: להכריח אותה להפסיק לשלוט ביהודה ושומרון, לסגת מהשטחים ולאפשר לפלסטינים להקים מדינה בשטחים שיועדו לה מאז החלטת האום בכ"ט בנובמבר 1947. 

אני יכול לקוות שאני טועה. אבל אני מתקשה להבין את הדרך שבה נתניהו נוהג בציבור בוחריו. האיש עוד לא הספיק להקים ממשלה וכבר - יומיים אחרי הבחירות - הוא מכחיש דברים ברורים שאמר, דברים שבגללם בחרו לא מעטים לחצביע ליכוד ולא ימינה ממנו. 

האומנם בנימין נתניהו סבור שהוא יכול לשקר לכל האנשים, כל הזמן? שתמיד הם יקבלו את דבריו?


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה