3.3.2015

האם נתניהו טיפס על עץ גבוה מדי או שמא הוא הולך לגלות לכולם את האמת?

בנימין נתניהו עתיד לנאום הערב מול הקונגרס של ארה"ב. אם נאומו מול ועידת איפא"ק בארה"ב מלמד משהו הרי זה שאנחנו צפויים לשמוע עוד מאותו הדבר. 

כמו שכתבתי כאן, האפשרות הריאלית של נתניהו לשנות את העולם בנאום אחד היא זניחה. אבל באופן מודע ומחושב הוא בנה בציבור הישראלי הר ציפיות לקראת הנאום הזה, וכעת, כדי להצליח, הוא יצטרך לשלוף ערימה של שפנים מהכובע. 

מהמסרים שמעביר הבית הלבן בימים האחרונים נוצר הרושם שנתניהו עתיד לשתף את העולם בפרטים סודיים מהמשא-ומתן עם איראן. נתניהו כבר עשה דברים כאלה בעבר  ולכן החשש האמריקאי מובן. הוא מובן אף יותר כשזוכרים שבעצם בלי חשיפת מידע סודי, נתניהו לא הולך להגיד שום דבר חדש. 

סביר להניח שאם היה מידע סודי שהוא בבחינת 'אקדח מעשן' שיסבך את ממשל אובמה בצרות צרורות, הנשיא האמריקאי היה פועל לנטרול המצב על ידי חשיפה מקדימה מצדו, בראיון שנתן לרויטרס. הרושם שאובמה הותיר היה שהוא מעוניין בעיקר שהקונגרס (הנשלט על ידי רוב רפובליקני) ימשיך לשמור על ראש פתוח לגבי המו"מ שארה"ב מנהלת עם איראן גם אחרי הנאום של נתניהו. 

במה מבקש נתניהו לשכנע את רוב חברי הקונגרס בארה"ב ? הרי לא הם מכריעים על המשך המשא-ומתן. יש להם יכולת להשפיע על סוגיות שנכללות במשא-ומתן, אבל מערכת האיזונים והבלמים של משטר ארה"ב מאפשרת לנשיא למשול גם נוכח קונגרס לעומתי. אובמה הצליח לקדם נושאים רבים במהלך כהונתו למרות עמדות הקונגרס. דוגמא טובה לכך היא הקלת הסנקציות על איראן במסגרת המו"מ למרות התנגדות רפובליקנים רבים ובראשם הסנטור ממדינת ישראל (כפי שמכונה נתניהו). למה כבר יכול נתניהו לצפות ? 

זו תהיה הקלה גדולה אם נתניהו יראה לכולנו - לכל מי שחשב שהנסיעה הזו מיותרת ומטופשת או מיועדת רק לתעמולת-בחירות - עד כמה טעינו. האם זה מוגזם מדי לקוות שבכל זאת נזכה לראות את ראש הממשלה בפעולה, משכנע את הקונגרס האמריקאי, הנשיא האמריקאי והעולם כולו בכך שעליהם לפעול בהתאם לדעתו ? 

אינני יכול להשתחרר מהתחושה שנתניהו טיפס על עץ גבוה מדי. שהנאום לא ישכנע ולא יועיל מבחינה מדינית. שאם אכן מדובר במהלך שתכליתו העיקרית תעמולתית הרי שהוא עתיד להזיק לנתניהו יותר משיועיל לו. 

מי צודק? את התשובה נדע אחרי הנאום. 

לקריאה נוספת 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה