17.3.2015

בחירתו של משה כחלון

בהמשך לסקרים של השבועות האחרונים באו מדגמי-הטלוויזיה והבהירו שאכן הזרקור מתרכז במפלגת כולנו. 

משה כחלון יהיה האיש שיכריע האם הקמת הממשלה הבאה תוטל על כתפי יצחק הרצוג או על כתפי בנימין נתניהו
(גם אם הנשיא יטיל על המפלגה הגדולה יותר בלי קשר לסיכוייה, משה כחלון יהיה האיש שיכריע מי האיש שיצליח להקים קואליציה). 

המצב הזה מציב אותו בפני דילמה לא פשוטה. 

מצד אחד, ללכת עם הרצוג והשמאל משמעותו לנכר כלפיו רבים מהימין הישראלי. הוא אומנם מביע עמדות של המרכז המתון, ובכך מזהה עצמו עם המרכז הליברלי הישן של הליכוד, אבל עבור רבים, אולי רבים מדי, מהלך כזה של קואליציה עם השמאל עלול לסמן אותו לעתיד כמישהו שאי אפשר להצביע עבורו. 
סביר להניח שכחלון, כמו רוב הפוליטיקאים בישראל, חולם על היום שבו יתמודד על רשות ממשלה. אם אלה שאיפותיו, האם יוכל להרשות לעצמו להקים קואליציה עם השמאל ולהסתכן לאבד חלק מבסיס התמיכה הפוטנציאלי בו מהימין ? האם יוכל להסתכן באובדן האפשרות לשוב לליכוד ולכבוש אותו בסערה ביום שאחרי פרישתו של נתניהו מהפוליטיקה? 

(אגב, ההנחה שנתניהו עתיד לפרוש בעתיד הלא-רחוק היא הנחה די אופטימית. נתניהו בסך הכל בן 65 ויש דוגמאות לפוליטיקאים שנשארו עד גבורות. גלדסטון באנגליה למשל, וגם בישראל כשמביטים שמאלה ומחפשים מישהו שמזכיר את כושר השרידות של נתניהו, דמותו האנרגטית של שמעון פרס בן ה91 עולה לנגד עיניו. )

מצד שני, ללכת עם נתניהו והימין משמעותו לקחת סיכון עצום עם נתניהו. תחת הצל של נתניהו קשה מאוד לצמוח. כחלון הרי עזב את הליכוד בדיוק בגלל הבנתו שנתניהו לא ייתן לו להמשיך ולהצליח. האם עצם הסתמכותו על פלטפורמה פוליטית שמנותקת מנתניהו, תגרום לכחלון להאמין ביכולתו לפעול במסגרת תפקיד ביצועי בכיר כמו שר האוצר עם המרחב לקדם מדיניות רפורמיסטית שהצלחתה תמשיך ותבצר את המותג של "הכחלונים"? יאיר לפיד לקח סיכון כזה - ותראו מה קרה לו. הוא היה עם 19 מנדטים. עכשיו כנראה הוא נשאר עם 12 וגם זה הודות לקמפיין בחירות נואש וסוער שבמבט לאחור שני רק למאבק שניהל היום בנימין נתניהו. חלקה של סיעת כחלון בתוך הקואליציה של כחלון תהיה חמושה בהרבה פחות אצבעות. 
אבל זה לא רק הלקח של יאיר לפיד. תראו איפה השר המצטיין גדעון סער היום. 

אז איך מחליטים? 
כחלון כבר הבהיר שהוא לא יישב באופוזיציה. לכאורה, מתוך המקום הזה היה ברור שהוא יילך עם המנצח. 
כרגע, שניים מתוך שלושת מדגמי הטלוויזיה מבשרים על תיקו בין הליכוד לבין המחנה הציוני. 
מה עושים אם לא ברור לגמרי מי המנצח? 
במצב כזה - משה כחלון הוא האיש שיכריע מי ניצח. 
איך הוא יעשה זאת תוך שמירה על הדימוי של איש המרכז הפוליטי ? 
אם יילך על ממשלת הרצוג - איך יימנע מסימון כעוד 'נוטש' כמו אולמרט או לבני ? 
אם יילך על ממשלת נתניהו - איך יגן על עצמו מנפילה עתידית במלכודת של ביבי-המכשיל כפי שקרה ליאיר לפיד ? 


משה כחלון הודיע לנתניהו והרצוג שיקבל החלטה על מי להמליץ לראשות הממשלה רק אחרי תוצאות האמת. זה לא במקרה. בניגוד למה שאולי נאמר בתקשורת, האיש שהולך לשלוט בתהליך הקמת הממשלה הבאה הוא לא בנימין נתניהו ולא יצחק הרצוג. זהו משה כחלון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה