25.1.2012

איפה הם ?

צעירה הותקפה אמש בבית-שמש על ידי כנופיית פורעים חרדית. אין דרך אחרת לתאר את זה. הצעירה תלתה מודעות פרסום והותקפה על ידי קבוצת גברים שיידו בה אבנים השליכו עליה בקבוקי אקונומיקה ופגעו ברכבה. מעריב מסכם:
"רכבה של משיח הותקף באבנים ונגרם לו נזק. החרדים ניקבו את צמיגי המכונית וגנבו ממנה את המפתחות. הצעירה עצמה נפצעה קל מפגיעת אבן בראשה. כוחות המשטרה שהועזקו למקום מצאו אותה כשהיא רועדת מפחד וממררת בבכי. "
אל תטעו. זה לא אירוע נקודתי.  מדי שבוע שומעים על אירוע שכזה (דוגמא אקראית, ועוד דוגמא, ועוד דוגמא, ועוד דוגמא אחת. באמת שלא חסר. למחפש בגוגל נדמה שהן רבות כחול אשר על שפת הים).

המשטרה כבר עצרה חשודים במעורבות באירוע האחרון. ראש העיר הורה לפקחיו להגביר הסיורים וקרא למשטרה ולרשויות להתערב. בראיון הבוקר עם רזי ברקאי שמעתיו מגנה את האירוע נחרצות, אך מצהיר שאין בידיו להושיע. הפתרון, לגרסתו, בידי המשטרה או בידי רשויות הבריאות שיאשפזו את חולי-הנפש.

בית שמש, עיר שמתחרדת, מקצינה את הלכות הצניעות באופן ששורשיו ראויים לדיון נפרד, אבל שמאפיין את הציבור החרדי ככללו. תופעת הדרת הנשים אולי איננה מאפיינת את כל הציבור החרדי, אבל הציבור הזה מקבל אותה בהסכמה שבשתיקה, ואף בתמיכה נחרצת ברגע שהדיון הופך לעימות בין חילונים לחרדים.

הדיון הזה קשור ישירות לדיונים אחרים - על לימודי הליבה ועל מעורבותם של חרדים במשק ובחברה הישראליים.

אבל אסור לטעות - זו איננה סוגיה של חילונים-חרדים. זהו חלק מהמאבק ההולך ומתפתח על אופיה של מדינת ישראל. האם היא תהיה דמוקרטיה שמושתתת על עקרונות הומניסטיים-ליברליים, או שמא היא תהיה מדינה מסוג אחר.

למאבק הזה יש מאבקים אחים שאף הם הולכים ומקצינים. דוגמא מצויינת לכך היא ההסלמה במאבקם של המתנחלים על עתיד ההתיישבות בחבלי יהודה ושומרון, המכונה בהקטנה תופעת תג המחיר.

התהליך הזה שבו הקבוצות המרכיבות את מדינת ישראל הולכות ומקצינות את עמדותיהן הוא תהליך מסוכן, וסכנתו רבה במיוחד בגלל חוסר ההבנה של הרוב החילוני עד כמה ויתורים בסוגיות הליבה משליכים על העתיד.

אי אפשר לקיים מדינה דמוקרטית-ליברלית לדורות, כשהילדים המהווים את הדורות הבאים אינם מקבלים חינוך דמוקרטי ליברלי.  לכן אי-אפשר לקבל מצב שבו ילדות אינן מקבלות חינוך אזרחי, מצב שבו ילדות וילדים אינם מחונכים לערכי הדמוקרטיה הליברלית, מצב שבו מחוץ לכתלי ביתו של אדם הוא משליט נורמות של אפליה והדרה, מצב שבו הולכות ומתפשטות נורמות שמשמעותן אחת: דיכוי זכויות אדם, שאחריו חדלה הדמוקרטיה להתקיים במהות וממשיכה להתקיים רק בשם, כמיטב הדמוקרטיות העממיות של המאה ה-20.

מנהיגי מדינת-ישראל הניצבים מנגד בשם שלמות הקואליציה, הבדלי השקפות במדיניות החוץ והבטחון, ואינטרסים אישיים אינם יכולים להמשיך ולעמוד מנגד. עתידה של ישראל כמדינה דמוקרטית-ליברלית מונח על הכף, וככל שהזמן עובר, כך הולכים וגוברים הסיכויים שבעוד 30 שנה, העתיד הזה יהיה עבר נשכח ומבוזה.

אבל לא רק מנהיגי מדינת-ישראל צריכים לקום ולקבל החלטות קשות. האנשים שהרשו לעצמם לתקוף אישה בשם הצניעות, זו שאיננה מעוגנת בשום ציווי הלכתי והיא מבוססת רק על מנהגים המשתנים מדור לדור, מחזיקים בתפישת-עולם שחוקי המדינה ונורמות החברה הכללית משניים בעיניהם לציווי ההלכתי. מבחינתם, יותר חשוב מה שאומרים מורי-ההלכה מאשר מה שאומרים שופטי המדינה.

זה הזמן שבו מורי-הדור של הציבור ההלכתי גם הם צריכים לקום ולקבל החלטות קשות:
דרכי תלמידיהם, גם אם הקיצוניים ביותר בלבד בשלב זה, אינן דרכי-נועם.
נתיבותיהם אינן נתיבות שלום.
במעשיהם הם כבר אינם יהודיים, גם אם במחשבתם הם מדמים לעצמם, כפי שדימה לו הנוצרי לפני כך וכך שנים, שהם מבקשים לקדם את היהדות.

כאשר מורי-הדור של החרדים ממלאים פיהם מיים, הם יוצרים מראית-עין של הסכמה.
הסכמה להתנהגות שההלכה היהודית לעולם לא תוכל להצדיק.
התנהגות שבמקרה הטוב ביותר תביא לכך שהמדינה החילונית תקום ותעשה את כל הנדרש כדי שהחרדים לא יוכלו להמשיך ולנהל את ענייניהם בעצמם, ותאפשר לחרדים להינצל מעצמם.
התנהגות שבמקרה הרע ביותר תביא להשתלטות של הנורמות החרדיות הקיצוניות על כל מרחב המדינה, השתלטות שאחריה במהותם, כל החרדים כבר לא יוכלו להמשיך ולהיות יהודים. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה