13.4.2011

עלייתה של המעצמה הצרפתית הפוסט-קולוניאלית ?

הולכות ומצטברות עדויות לכך שהעידן החד-מעצמתי אליו התרגלנו לאחר נפילתה של ברית-המועצות מגיע לסיומו. הסתפקותה המסורתית של סין במתרחש בגבולותיה היא (תוך שימת-לב ערנית למניעת תקדימים שעלולים לשמש כנגדה), ירידתה של ארה"ב מגדולתה עקב מצבה הכלכלי, ובעיקר - התעקשות העולם להמשיך ולהיות מקום מסובך ומסוכן שזקוק לשריף, הביאו לכך שאל הואקום הזה נמשכים שחקנים חדשים.
חדשים ? יותר נכון לומר, חדשים-ישנים.

מעצמות העבר הלא-רחוק, אלו שבמאה ה-19 היו בשיא גדולתן, ובראשית המאה ה-20 עדיין היו אלו שנתנו את הטון, עד שבאה מלחמת העולם השניה והפכה את הקערה על פיה, שבות ונוטלות על עצמן תפקיד מוביל בניהול המשברים בעולם.

צרפת, על פי דיווח "הארץ", מעורבת בשלושה קונפליקטים בעולם -

  • מלחמת האזרחים בחוף השנהב
  • מלחמת האזרחים בלוב 
  • המאבק כנגד הטליבאן ואל-קאעידה באפגניסטאן 
בעוד שמעורבותה של צרפת באפריקה נמשכה לכל אורך המאה ה-20, והיא היוותה, במידה רבה, נציגה של העולם המפותח באפריקה הצרפתית, ושוטר-מטעם-עצמה במאבק כנגד ברית-המועצות במלחמה הקרה, הרי ששלל החזיתות בהן היא בחרה להתערב, לשלוח כוחות-צבא ולהשקיע ממשאביה כיום, מעיד על תפישה עצמית חדשה של צרפת. 

מאמר דומה היה יכול להרשם גם לגבי בריטניה, שצבאה המתמודד עם קיצוצים עקב המשבר הכלכלי, מעורב אף הוא באפגניסטאן ובלוב. 

רק הזמן יגיד האם מדובר במעורבות זמנית של מדינות, לפני ש"העולם השלישי" לשעבר ייקח על עצמו את הדומיננטיות בהתערבות במשברים שהיתה עד כה בידי העולם המפותח, בדמות מערב אירופה וארה"ב,  או שמא, אכן, אנו חוזים בחזרתן של המעצמות של המאה ה-19 אל מרכז הבמה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה